Los bericht bekijken
Oud 24 september 2008, 07:48   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
De assisenjury - een representatief staal van onze landgenoten - heeft inderdaad zo geoordeeld.

Vindt ge uw landgenoten achterlijk of zo?
Hier zien we heel duidelijk hoe de achterliggende filosofie van een assisenproces helemaal niet opgaat: juist door de volksjury zou de uitspraak een groter draagvlak in de maatschappij moeten vinden en de benadeelden een gevoel van erkenning in het lijden meegeven. In deze is het tegendeel gebleken. De reactie van de familie van Joe zijn dan ook niet mals:

Citaat:
'Dit is een redelijke straf waar wij mee kunnen leven'

'Ik vroeg niet absoluut de maximumstraf. Ik was alleen bang voor het eindresultaat toen ik hoorde dat Adam niet de moordenaar was van mijn zoon Joe. Maar dit is een redelijke straf, ook al zal de afwezigheid van Mariusz voor ons altijd als een schaduw over dit proces hangen. Het smaakt naar onafgewerkt. Maar wij kunnen met deze straf leven.'

'Ik was niet naar hier gekomen met een stille wens in het achterhoofd. Maar komen vertellen dat Adam niet de bedoeling had om Joe van het leven te beroven toen hij hem zijn mes tien centimeter diep in het hart heeft geplant, dat tartte voor mij elke verbeelding. Dit verdict van schuld heeft mij in die mate teleurgesteld dat ik niet meer geïnteresseerd was in het vervolg van de debatten en daarom samen met de familie van Gilles de assisenzaal heb verlaten.'

'Wij dachten dat het gerecht ons zou helpen, maar dat was een misrekening. Wij hebben van het gerecht lang alleen maar klappen toegediend gekregen. De eerste klap was heel de procedure voor de jeugdrechtbank die ertoe geleid heeft dat Mariusz aan het assisenhof ontsnapt is. Toen al voelden wij de bui hangen: alle aandacht van het gerecht ging naar hem uit, hij moest gekoesterd worden om hem weer op het rechte pad te brengen.'

'Hier voor het assisenhof horen zeggen dat zijn mededader van 12april 2006 niet de moordenaar is van mijn zoon Joe is de tweede klap die het gerecht ons werd gegeven. Adam loopt met een mes rond om zijn misdadige plannen makkelijker te kunnen uitvoeren, hij haalt dat mes boven omdat hij zogezegd in paniek is geslagen en hij steekt Joe neer nadat hij de buit (de mp3-speler van Joe, nvdr.) binnen heeft. En toch is hij niet de moordenaar van Joe?'

'Van welke misdaad is Mariusz nu nog de mededader? Van geen enkele. Mariusz is schuldig bevonden als dader of mededader aan roofmoord op mijn zoon. Maar hij heeft de fatale messteek niet toegediend. Zijn mededader die Joe wel heeft doodgestoken heeft geen roofmoord begaan, zegt de assisenjury. Dan kan Mariusz die toch ook niet begaan hebben?'

'Ik ben daardoor teleurgesteld, maar de straf verzacht de pijn. Maar uiteindelijk komt Adam, net als Mariusz, vroeg of laat vrij. Hij zal nog leven, Mariusz ook. Mijn zoon ligt voor altijd gevangen in zijn graf.'
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=MI20R3SV
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden