Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert
Mensen uit Rijsel & Luik hebben geen moeite om elkaar te begrijpen, zelfs als ze spreken zoals ze elke dag doen.
Wanneer Antwerpenaren en Amsterdammers hun doordeweeks taaltje hanteren, zijn er heel zeker problemen om elkaar te begrijpen. Dezelfde taal maar toch helemaal anders.
|
Ik veronderstel dat we het hier in beide gevallen allebei over de dialecten hebben, en dan moet ik toch tegen uw bewering ingaan.
Het 'doordeweeks taaltje' van de mensen uit Rijsel (Picardisch) en die uit Luik (Waals) verschilt net zo erg als het 'doordeweeks taaltje' van de mensen uit Antwerpen (Brabants) en die uit Amsterdam (Hollands).
('Waals' wordt trouwens als een aparte taal beschouwd, 'Vlaams' niet).
Als er dus problemen optreden om elkaar te begrijpen - wat ik trouwens niet bestrijd - dan hebben ze er allen evenveel (of even weinig) last van.
Als die mensen onderling een 'gekuiste' variant van hun respectievelijke dialecten gebruiken, zal de wederzijdse verstaanbaarheid ongetwijfeld al een pak groter zijn, en als ze overschakelen op de standaardtaal (Frans of Nederlands), dan hangt onbegrip enkel nog af van de individuele herseninhouden, niet langer van het gebruikte communicatievehikel.