Los bericht bekijken
Oud 24 september 2008, 14:11   #4
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mevrouw Astrid is duidelijk verward!
1. een registratie op basis van gegevens als origine is niet in strijd met een gelijkheidsbeginsel aangezien de etnische afkomst van alle deliquenten wordt geregistreerd.
2. Door het registreren van etnische origine van alle deliquenten onstaan een neutrale doelgroepanalyse die inderdaad zoals de minister aanhaalt kan dienen om problemen binnen doelgroepen op te lossen.
3. Hetverhinderen van een doelgroep analyse is hoe dan ook nogal vreemd, de resultaten kunnen een aantal hypothesen bevestigen of juist ontkrachten!
Eigenlijk lijkt me eerder dat mensen zoals mevrouw Astrid bang zijn voor het eerste; een analyse van de doelgroep kan verband tussen vormen van criminaliteit bevestigen en blijkbaar is dit iets wat bij voorbaat moet worden uitgesloten.
Bij onderozken over criminaliteit wordt vaak vermeldt welk percentage vrouwen of mannen zijn, minder of meerderjarigen. Dat zijn indicatoren die relevant zijn om zicht te krijgen over wat gegevens vertellen.
Waarom zou origine niet evengoed een indicator kunnen zijn ; gezien de invloed van levensovertuiging en cultuur binnen persoonlijke en sociale ontwikkeling? Geen nekele criminoloog ontkent denk ik het verband tussen sociale achtergrond; opvoeding, rolmodellen, persoonlijkheid, morele ontwikkeling en culturele factoren bij het al of niet ontwikkelen van deviant gedrag!
Dus waar Astrid zo moeilijk over doet is me een compleet raadsel!
alice is offline   Met citaat antwoorden