Los bericht bekijken
Oud 24 september 2008, 16:27   #38
André de Hollander
Minister

André de Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
Het aantal mensen is het probleem niet. Het gedrag van die mensen is het probleem. Met het huidige aantal zouden we perfect in harmonie met de natuur kunnen leven, als we ons gelijkmatiger over de aarde zouden verspreiden, onze voetafdruk enorm zouden beperken, tevreden zouden zijn met minder bezittingen, minder vakantie, minder belastende activiteiten en een eerlijkere verdeling van grondstoffen en ruimte. Verder wonen, werken en recreëren zo inrichten dat het kan met weinig vervoer en vervuiling. Tenslotte alle vervuilende technologie, chemicaliën en stoffen vervangen voor duurzame oplossingen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
1) Wel
2) Ook
3) Er rest nog 2 hectare per aardbewoner als we alles eerlijk zouden verdelen.
Ieder z'n 2 hectare geven en op die manier spreiden, zou de best mogelijke spreiding betekenen en tevens een enorme verslechtering qua leefbaarheid voor het klein beetje natuur dat nog overschiet, alles behalve harmonie dus.
4) kan zeker helpen, alleen is de vraag dan; "hoever ben je bereid om die weg op te gaan"? Enkel ademmen, 1 liter water en 6 bananen per dag moeten in principe volstaan om te overleven. Weinigen zullen echter genoegen nemen met dit niveau en toch overstijgt het reeds wat sommigen maar hebben
5) Is wat in tegenspraak met je eerder pleidooi voor maximale spreiding.
6) Akkoord, maar die zijn er in onvoldoende mate voor het aantal waarmee we zijn. Dus blijven we onze planeet maar vrolijk verder verkrachten
1. Nietes. Kijk naar mieren. Ze zijn zeg maar 1 miljoen keer zo klein als ons. Maar ze leven in kolonies van soms miljoenen mieren groot. Sommige zijn weer veel kleiner, afhankelijk van de soort en de omstandigheden. Ze komen over de hele wereld voor. Zijn er te veel mieren? Ik geloof dat ze geen meetbare invloed hebben op het wereldklimaat. Geschat wordt dat de totale biomassa van alle mieren groter is dan die van alle andere dieren op aarde.
Nogmaals: aantal is het probleem niet. Wel als je aantal met de huidige gemiddelde voetafdruk vermenigvuldigt.
3. 2 Hectare is 20.000ha per gemeenschap van 10.000 mensen. 2 miljoen ha per gemeenschap van 1 miljoen mensen. Als je overal in kolonies gaat wonen, de kolonie omringd door natuur, de grootte van de kolonie afhankelijk van de omstandigheden, dan kan er heel veel plaats overblijven voor natuur. Waar we vanaf moeten is een kavel grond van 1.080m2, industrieterreinen die half braak liggen of die in gebruik zijn als caravanstalling, iedere rijke dochter haar eigen paard, met eigen stal en eigen weitje.
4. Halveren kan iedereen al zonder concessies te doen. Anders organiseren is al voldoende. Hoeveel tv's heeft een gezin van 4 in huis, hoeveel pc's, hoeveel messen, hoeveel stoelen. Zwembad in eigen tuin is totale onzin. Nu is er een mentaliteit van 'wat de buurman heeft wil ik ook'. Misschien moeten we het eens proberen met 'ik hoef niet wat de buurman ook niet heeft'.
5. De kolonies moeten grotendeels zelfvoorzienend zijn. Wonen en werken gebeurd binnen de kolonie. Elke kolonie leeft zoals de omgeving dat mogelijk maakt, beperkt toegevoegd uit andere kolonies. Wereldeconomie blijft bestaan, maar beperkt. Dus zo weinig mogelijk tarwe uit Nederland naar Indonesië en rijst uit Indonesië naar Nederland. Iedere kolonie heeft zijn eigen warmtekrachtcentrale die gestookt wordt op zelf geproduceerde biomassa.
6. Het hoeft niet vandaag. Ik heb het over langere termijn.
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden