Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu
Ja demoniseer maar. Hoeveel West-Vlamingen kunnen schrijven "in hun eigen taal"? West-Vlamingen zijn trots op hun dialecten, en zelfs tot op het punt dat die van Oostende niet met die van de Panne willen vergeleken worden, maar het blijft (bij de jeugd dan toch) een luchtig iets hoor. Ik moet de eerste student nog zien in Gent die klaagt dat zijn cursus niet in het West-Vlaams is.
|
Luchtig zou ik het niet noemen. West-Vlaams is de taal (in enkele varianten) die men spreekt met de meeste vrienden en familie, daar wordt niet mee gelachen. Iedereen die naar West-Vlaanderen verhuist zou ik aanraden West-Vlaams te leren, en liefst nog de lokale variant, anders blijf je altijd een on-geïntegreerde buitenstaander (zelfs en vooral aan de kust, ik weet uit ervaring, Oostendenaars, zeker de jongere, maken geen onderscheid tussen Georgiërs, Russen of Limburgers, pas als je West-Vlaams spreekt hoor je er echt bij).
Als men naar Gent, Antwerpen of Brussel gaat weet men dat men Algemeen Nederlands (of soms Frans in Brussel) moet spreken, of proberen te spreken, men heeft dat geleerd in school. Maar de meeste West-Vlamingen blijven onder elkaar, en gaan dikwijls terug naar het thuisfront, en eenmaal de studies gedaan en er terugkeren vergeten ze die poging tot Algemeen Nederlands zo vlug mogelijk. Behalve degene die blijven plakken, sommige integreren volledig in Gent/Antwerpen/Brussel/Parijs en waar nog allemaal (voor wereldburgers biedt West-Vlaanderen inderdaad weinig perspectief), andere blijven toch consistent onder hun "eigen volk" zelfs in "den vreemde".
Eigenlijk is België best nog een interessant land, minder rechtlijnig dan de buurlanden, met veel "couleur locale". (dat is trouwens ook zo in Wallonië, al is het Waals helaas op z'n retour)
In Rusland spreekt iedereen dezelfde taal van Smolensk tot Vladivostok (behalve de minderheden dan, maar die talen zijn ook serieus bedreigd met uitsterven).