Los bericht bekijken
Oud 25 september 2008, 22:26   #25
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Het kan "interessant" zijn om je eens te bevragen of bepaalde vormen van geweld eigen zijn aan diverse culturen.

Seriemoordenaars en "eenzame gekken" met een vuurwapen lijken op het eerste zicht een typisch westers fenomeen. Alhoewel de Russische seriemoordenaar Andrei Chikatylo dit weer schijnt tegen te spreken. Ik herinner mij ook het geval met de Japanse kannibaal die zijn Nederlandse vriendin "uit liefde" heeft opgegeten.

Landen zoals Guatemala hebben dan weer een probleem van extreem geweld tegenover vrouwen waartegen de overheid nauwelijks kan/wil optreden. Laatst was er in China ook die gek die een toerist neerschoot tijdens de OS. Dan zijn er ook nog fenomenen zoals hooliganisme verbonden aan sportevenementen dat ogenschijnlijk alleen voorkomt in Europa en Zuid-Amerika.

Het kan zijn dat deze gewelddadige excessen voortkomen uit een specifiek mankement in een bepaalde cultuur. Maar ik vind het wel belangrijk om een onderscheid te maken tss deze vormen van geweld en geweld dat wordt gebruikt als een dwangmiddel om een bepaald doel (ideologisch of politiek) na te streven. Dit laatste kan je niet zomaar gratuit gaan afschilderen als een symptoom. Dit georganiseerd geweld veronderstelt immers een agenda die men wil realiseren en (veelal) verdoken financiële steun.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden