Los bericht bekijken
Oud 26 juli 2002, 07:42   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Beste Robrecht,
Ondanks al de moeite die je doet om de N-VA te verdedigen en het begrip dat ik daarvoor heb zit ik met levensgrote twijfels.
Stel eens dat deze partij zelfs 6 of 7% van de stemmen haalt, met wie gaat ze dan coalitie vormen (als ze al gevraagd wordt!) om zijn huidige standpunten hard te kunnen maken? Met de VLD en de SP? De SP waar Bertje nu al mee aan tafel zit? De VLD die nog nooit zo antivlaams geweest is als vandaag en niets anders doet dan terwille van het voortbestaan van België (en van het eigen pluchen zitje) het Franstalige landsdeel in de watten legt? De CD&v die vandaag door middel van een aanhangseltje probeert te insinueren dat ze Vlaams-gevoelig is geworden? Tot ze weer aan de macht is.... De CD&v ook waar de uitgesproken "Niet Splister" van de ex.VU, Johan Sauwens, al "thuis" is?
Gaat de N-VA "het" soms alleen en op eigen kracht doen? Gaat ze nu plots met de rugdekkening van minder kiezers haar standpunten trouw blijven die de VU met zoveel gemak afzwoer terwille van een zitje aan de Belgische machtstafel?

Ik weet dat er mensen bij de N-VA aansloten die uit onvrede bij de VU wegliepen, daarna aan de wieg van het VB stonden en ook daar weer wegliepen toen Filip de Winter het gezicht werd van de partij met het uitgesproken migrantenstanpunt. Geert Wouters is één van hen en hij doet nog goed werk ook, zoals het een man met het Vlaamse hart op de juiste plaats past. Toch zit mij dat gedemoniseer van het Vlaams Blok niet lekker. Ik kan mij niet ontdoen van de stellige indruk dat het migrantenthema als excuustruus gebruikt wordt al naargelang het de ene of andere partij, en in hoofdzaak het Belgisch establishment, uitkomt. In die zin kan ik alleen maar de vraag beamen van Superstaaf waarom "men" dan de N-VA haar gang laat gaan als die partij ook een zelfstandig Vlaanderen (een onmogelijke zaak indien België niet wordt opgedoekt!) voor ogen heeft.

Ik ben ervan overtuigd dat zelfs een partij zoals het Vlaams Blok niet mag bestreden worden met het middel dat in dit ongewone land gebruikt wordt. Zelfs niet als ALLE 15% kiezers achter hun migrantenstandpunt zouden staan wat NIET het geval is! Men sluit geen mensen uit die hun democratische plicht vervullen, zij het niet op de wijze zoals het van hen verwacht wordt. Overigens spruit daar nog een vraag uit voort. Een tijd geleden werd het racisme van "de Vlaming" breed uitgesmeerd in de media omdat uit een enquete was gebleken dat 25% van hen had laten blijken iets tegen migranten te hebben. Stel dat alle 15% Blokstemmers daarbij waren, dan stemt er nog altijd 10% van die 25% op andere partijen. Punt is dat men een kwart van de Vlamingen die deze "slechte neigingen" hebben niet blijvend kan negeren en uitsluiten, of ze nu bij het Vlaams Blok zitten of elders. Dit is trouwens de beste garantie dat een partij zoals het Vlaams Blok zal blijven bestaan, niet tot enig compromis kan worden gewongen en het regeren van de andere partijen uitzonderlijk moeilijk wordt gemaakt. Kijk naar wat er pas in Nederland is gebeurd. Daar heeft men de zaak tenminste op een democratische manier opgelost maar dan ook pas nadat "men" er eerst een man demoniseerde die daardoor zelfs vermoord werd.

Ik blijf er dus bij dat de N-VA enkel wordt getolereerd omdat ze het Vlaams Blok onder haar duiven schiet en op die manier het Vlaams kamp zodanig wordt verzwakt dat het geen gevaar voor dit land meer betekent. Een soort kiezen tussen de cholera en de pest zeg maar.

Voor mij hoeft de N-VA geen enkel vreemdelingenstandpunt van het Blok te ondersteunen. Wat echter de Vlaamse zaak ten goed komt moet ze wél steunen en dat doet ze dus evenmin. Uit schrik voor het cordon uiteraard en dat is goed te begrijpen...

Toch maar in stand houden dat cordon zeker? Mee demoniseren, natuurlijk! We zien wel waar het "ons" Vlaams-nationalisten brengt....
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden