Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice
C2C dan zijt ge zeker voor een aantal vakken gebuisd?
Me dunkt dat een gemeenschap die dit ritueel oplegt psychisch veel meer schade toebrengt ( al eens gezien hoe dit gaat en wat de 'resultaten' zijn?) dan een samenleving waar dit ondanks toename nog steeds een randverschijnsel is of denkt u dat binnen ieder Vlaams gezin opgespoten borsten en gecorrigeerde schaamlippen aan het ontbijt zitten?
|
nou ja ... iedereen is veel gezegd maar dat kan behoorlijk tellen en naarmate de onmiddellijke omgeving een dergelijke ingreep laat doen blijkt het voor sommigen 'meer vanzelfsprekend' over 'plots meer genoodzaakt' tot 'meer just-done' om erbij te horen
dat geldt dan voor die zaken.... wat voor de zaken die ons reeds ergens opgedwongen zijn
Citaat:
Daar tegen ken ik wel heel wat Ghanese vrouwen die besneden zijn en het daar ontzettend moeilijk mee hebben en niet enkel op psychisch vlak.
|
jij kent die vrouwen ?
ga je veel op verlof naar zo'n afgelegen totaal van de buitenwereld afgesloten Ghanese gemeenschap waar die praktijk algeheel traditioneel wordt toegepast ?
ik denk het niet ..... het zullen eerder Ghanese vrouwen betreffen die je hier kent... en dan is het vrij evident
Citaat:
Een rutueel wat meisjes met geweld verminkt noemen wij inderdaad een traumatische ervaring wat wij niet als 'indentiteitsvormend' zien, gelukkig lijkt u het daar toch mee eens te zijn.
|
ik weet dat ik hier serieus de advocaat des duivels speel... maar hoe weet je dat ? ( niet dat ik het onken of dat het niet kan in bepaalde gevallen )
de enigste deftige vergelijking die je dan kan opmaken is spreken met getuigen uit zo'n stamverband zonder ze verder te beïnvloeden of die dat ook zo ervaren
óf
tweede mogelijkheid is te gaan kijken naar onze eigen ( met geweld ) verminkte gevallen waar we niet eens bij stilstaan : en die zijn er ... met uiteenlopende reacties gaande van traumaervaring tot een zekere fierheid/blijheid.... maar in 't algemeen staan die mensen er zelfs niet eens bij stil