Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax
Beste heer Van Artesië,
Tot na de WO-II waren grote delen van Noord-Afrika en het Midden-Oosten koloniaal bezit van Westerse mogendheden. De Arabieren hebben in naam hun zelfstandigheid herwonnen. Maar in de praktijk is dat vaak wat minder. De Saoedische vorst is een zetbaas van Westerse (olie)belangen en hoofd van een uiterst corrupt zooitje. Moebarak in Egypte vaart een erg pro-Westerse koers. Zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen.
Uitgaande van deze situatie is het niet vreemd dat grote delen van de Arabieren uiterst wantrouwend tegenover het Westen en Westerse instituties staan. Zelfs democratie en vrijheid van meningsuiting staan onder verdenking als Westers imperialistische instrumenten. Dat is natuurlijk niet zo, maar ik kan de anti-Westerse gedachtegang van veel Arabieren wel invoelen.
|
Ik kan u niet volgen in uw redenering een belangrijk deel van de Islmitische wereld werd nooit gekoloniseerd en veel van de rest slechts zeer kortstondig. Toch is het anti-Westerse gevoel daar groter dan in andere delen van de wereld die veel langer werden gekoloniseerd.
De verklaring lijkt mij eerder te liggen in frustratie over het feit dat de Islamitische wereld de laatste paar eeuwen zo ver achterop raakte tov de Westerse wereld, terwijl extremistische moslims juist menen dat de Islam hoort dominant te zijn.