Los bericht bekijken
Oud 28 september 2008, 13:02   #90
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Maes P; de achterstand van de Marokkaanse onderklasse heeft te maken met cultuur en ideologie en niet met sociaal economische factoren.
Dat beweer ik niet omdat ik 'tegen' Marokkanen ben ( vooral de eerste generatie vond ik vaak ondanks hun opvattingen over o.a opvoeding fijne en aardige mensen)
Wel ligt het probleem bij de constante stroom 'eerste generatie' die nog steeds binnenkomt en iedere vorm van integratie ( mee) belemmert.
Vooral jongens lijden hieronder; vaak zijn hun moeders teleurgesteld in de emotionele kilheid van het gearrangeerde huwelijk, verhindert het virtuele dorp hun ontplooiingskansen die massaal geboden worden ( Nederlandse lessen, lessen in fietsen, onspanningsmomenten en vorming, uitgebreide hulpverlening, moederklasjes, zelfs het halen van een rijbewijs of gewoon toegang tot de publieke ruimte is gezien hun etnische origine niet 'vanzelfsprekend' waardoor hun zelfredzaamheid ondermaats is evenals hun rol als ouder!)
Vaders zijn vaak enkel kostwinner; actief nemen zijn geen enkele rol in de opvoeding op.
Moeders aanbidden hun zonen vaak en geven veel te veel toe, hun beperkte kennis van gewoontes en taal maken dat die zoontje ma alles kunnen wijsmaken!.
De hele verhouding en rolpatronen binnen traditionele Marokkaanse gezinnen zit vaak volslagen scheef en dit is veel meer bepalend voor de toekomst van hun kroost dat gebrek aan kansen vanuit de samenleving.
alice is offline   Met citaat antwoorden