Los bericht bekijken
Oud 29 september 2008, 13:23   #144
Ahmes
Burger

Ahmes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
@Ahmes

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat u de Islam accrediteert als de prima causa voor de wetenschappelijke ontdekkingen die de Arabische en Perzische wereld heeft voortgebracht gedurende de middeleeuwen.
Mevrouw Linda Bogaert schrijft in haar notitie (de wetenschap in de koran):
Een paar jaar geleden had ik een gesprek met een Nigeriaanse student die in België zijn universitaire opleiding kwam vervolledigen. Ik vroeg hem wat hem nu meest opviel aan zijn studies hier in België. "Wel", zei hij, "vorige week vroeg ik een wetenschapper: 'allemaal goed en wel wat u daar zegt, maar waar is God in uw verhaal?', waarop de wetenschapper antwoordde: 'wij hebben God hier niet meer nodig, wij hebben kennis'. De student wist zich nog altijd geen blijf met dit antwoord. De woorden van de wetenschapper, veronderstellen een tegenstelling tussen geloof en wetenschap. In het Westen heeft geloof de wetenschappelijke vooruitgang ook lange tijd in de weg gestaan. Wie hier in de Middeleeuwen durfde opperen dat de aarde misschien wel rond was, riskeerde als ketter op de brandstapel te eindigen. Op datzelfde tijdstip, beleefde de muslimwereld echter hoogdagen van de wetenschap, niet gehinderd door geloof, maar er juist door aangemoedigd. Er bestaat geen inherente tegenstelling tussen wetenschap en geloof in het Koranische model. Islam wordt beschouwd als een volledige manier van leven, en wetenschap bedrijven, onderzoek doen, kennis verwerven, zijn essentiële onderdelen van deze manier van leven. Meer dan 1.000 Koranische verzen - dat is bijna een zesde van de Goddelijke Boodschap aan Mohamed - hebben met wetenschap te maken. 1

http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert5.htm
Inderdaad, door de leer van de islam aangemoedigd, in begin van de islam in Arabische schiereiland begon de analfabete profeet Mohammed de mentaliteit van Arabieren te veranderen, na de slag van Badr liet hij gevangenen vrij als ze 10 moslims leerde lezen en schrijven, is zo iets ooit in de geschiedenis van oorlog gebeurd ?

Wanneer ik het over de islam heb, dan heb ik over de islam in het algemeen, dus religie van de enige God, van alle profeten en boodschappers: van Adam tot en met Mohammed.

Was altijd een boodschap die de gelovigen aanmoedigde om het leven op aarde beter te maken, en gebruik te maken van hun verstand door kennis op te doen als doel de wijsheid van vrije wil en denken te beseffen en het leven van mensheid aangenamer te maken.

Eerder schreef ik:

Er zijn niet geen ongelovige wetenschappers, maar de wetenschappers zijn gelovigen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Dit zou hetzelfde zijn als de wetenschappelijke boom in Italië en voornamelijk in Genua, Venetië en Firenze toe te schrijven aan de RKK. Deze bloei is alleen kunnen ontstaan omdat de RKK zijn strakke greep gedeeltelijk verloor. U moet niet vergeten dat de Italiaanse geleerde Galileo Galilei nog steeds voor de Inquisitie is moeten verschijnen. Gelukkig voor hem was de macht en de orthodoxheid van de RKK al danig verminderd want anders had hij op de brandstapel kunnen eindigen.
De vroege islam was op vele vlakken toleranter dan degene die aan het einde van de middeleeuwen opgang maakte. Een mooi voorbeeld daarvan is de aanwezigheid van grotesque versieringen in vroeg Islamitische kunst en architectuur. Omwille van die tolerantie in de middeleeuwen kon de Arabische wetenschap hoogtij vieren.
Kijk mijn waarde, de oriëntalisten in het westen probeerden altijd waarheid met onwaarheid te mengen, en ze waren altijd de intellectuele wapens van kruisvaarders en kolonisten, en natuurlijk gaat de tolerantie van moslims aangetast worden wanneer er een confrontatie plaats vindt, vind je dit niet logisch ? maar een soort van orthodoxie die in de weg van de wetenschap staat vond nooit plaats in the caliphate.

Wat er hier in Europa gebeurde toen de kerk nog invloed had, heeft niets met de leer van Jezus en Mozes te maken.

Dank je
Naast het toerisme, de architectuur, de interreligieuze dialoog, de tolerante religieuze cultuur, wetenschap, filosofie, recht en sociale wetenschappen was al-Andaloes een paradijs van schoonheid en kunst.

Laatst gewijzigd door Ahmes : 29 september 2008 om 13:24.
Ahmes is offline   Met citaat antwoorden