Politiek is geen exacte wetenschap en het allemaal een kwestie van imago, een vluchtig moment van perceptie. Gevoel versus kennis, geloven versus weten. It is all in the mind.
Ik beken: mijn "vlamingschap" is heel miniem en ik wantrouw fanatiekelingen en extreme flaminganten die liefst van al hun eigen (rechtse) republiek willen stichten. Niet dat mijn plannen al klaar liggen om in dit geval zo snel mogelijk te emigreren uit vrees voor fascisme, maar toch blijf ik op mijn hoede voor al die vendel zwaaiende en vlaamsche leeuw kelende fundamentalisten. Een soort die hier blijkbaar goed vertegenwoordigd is.
Ik beken: ook ik heb me indertijd laten manipuleren door de marketingcampagne van CD&V-NVA en als principiële vrij-kiezer had ik nu eens voor de verandering gestemd op het kartel, ondanks het feit dat ik elk kartel een onding vind, een foef om stemmen te ronselen. Een stem met de nodige twijfels in het kieshokje; de belofte van "goed bestuur" en "politieke moed" klonken ijl en roken naar gebakken lucht. Maar ja, het was wel tijd voor verandering. Maar die eerste TV beelden van de kiesuitslag, de overwinning met de op tafel dansende Leterme en De Wever, omringd door al die vlaamse leeuwenvlaggen staan nog op mijn netvlies gebrand: Oei, dit loopt slecht af want voor een communitaire dialoog zijn ze zeker al verbrand.
Mijn perceptie is nog altijd dat dit kartel van een CD&V, die toch een brede maatschappij visie heeft, met een NVA, die bijna uitsluitend een vlaams-nationalistische programma in haar vlaams vendel heen en weer zwaait, de oorzaak is van het gebrek aan een bestuur. NVA heeft CD&V gechanteerd. Leterme wilde of kon, als architect van zijn kartel, niet inzien dat dit steeds falikant moest aflopen. Te loyaal, te rancuneus, te ego-centristisch, te koppig, maar vooral te weinig staatsman. Nu is het kartel eindelijk ontkoppeld, ondanks Leterme. En De Wever en consoorten kunnen nu weer doen wat ze zo graag doen: als echte flaminganten met hun leeuwevlaggen zwaaien, de martelaar spelen in de oppositie en stemmen ronselen bij de rechtse vlamingen. De terugkeer naar de het regionaal nationalisme: het Europa van de volkstammen, fraai perspectief.
Maar ik denk dat nu het kartel opgerold is, dat nu het eindelijk zal lukken tot een communautair akkoord te komen.
|