Discussie: Joodse hoofddeksels
Los bericht bekijken
Oud 2 oktober 2008, 22:43   #2
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Er was hier iemand die ons een gelukkig Joods nieuwjaar wenste. Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om eens een vraag stellen, waar ik al jaren mee rondloop en die ik niet zo geformuleerd krijg dat ik op google het antwoord kan vinden.

Hoe zit dat met die Joodse hoofddeksels? Ik loop regelmatig in Antwerpen Joden tegen het lijf, van die chasidische, of hoe heet dat Ze kleden zich, om het vriendelijk te zeggen, vrij vreemd. Kent er iemand die reglementen? Of weet er iemand waar ik op het internet daar info over kan vinden? Wat ik wil weten zijn de volgende zaken:

Die krulletjes achter de jongetjes hun oren, hoe zit dat? Wie krijgt die en waarom, vanaf/tot, hoe oud?
Die hoeden zijn percies chicagohoeden, borsalinos ofzo, maar ze staan boven op hun hoofd alsof ze de voering binnenste buiten hebben gekeerd en dan de hoed opgezet. Of zie ik gewoon het keppeltje eronder uit komen?
Dan heb je die cilindervormige hoeden, wie draagt die?
Zijn er zo nog hoeden? Andere vormen ofzo?

Oh ja, en die water-in-hun-kelder-broeken? Is dat ook een verzoek van god?
Gewoon, religeuze gebruiken. U kunt dit toch opzoeken op om het even welke site die daarover handelt. Ik wil u wel (zo is uw vraag dan toch niet volledig overbodig) meegeven dat elke getrouwde joodse vrouw een pruik draagt. Maw: hoe mensen zich het leven gecompliceerd maken. Let wel, met alle respect voor eender welke religieuze gebruik.

Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2008 om 22:45.
system is offline   Met citaat antwoorden