Los bericht bekijken
Oud 15 maart 2004, 15:25   #2
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:
Jaarlijks worden in China ongeveer 10.000 personen ter dood veroordeeld en geëxecuteerd, volgens een Chinese afgevaardigde die in de pers wordt geciteerd. Het is de eerste keer dat er een semi-officieel cijfer over de doodstraf wordt bekendgemaakt in China.

De afgevaardigde Chen Zhonglin verklaarde in de weekendeditie van een krant voor jongeren dat er jaarlijks ongeveer 10.000 doodstraffen worden uitgesproken, onmiddellijk gevolgd door een executie. Dat zijn er vijf maal meer dan alle andere landen samen. China heeft zijn aantal terechtstellingen altijd geheim gehouden. Sommige terechtstellingen, zoals van corrupte kaderleden, drugtrafikanten en seriemoordenaars worden wel gepubliceerd.

Amnesty International had in 2002 1.060 terechtstellingen geteld die publiek waren gemaakt, terwijl de organisatie goed wist dat het echte cijfer veel hoger lag. Een woordvoerder van de Chinese minister van Buitenlandse Zaken zei onlangs nog dat de uitvoering of het behoud van de doodstraf afhankelijk is van de situatie in elk land. Men moet er op toezien dat de doodstraf bijdraagt tot de algemene en economische ontwikkeling van het land, en tot sociale stabiliteit, voegde hij eraan toe.(KVC, belga)
Er zijn in China dus over pakweg de laatste 30 jaar zo'n 300.000 mensen ge-executeerd.

Wanneer ik dan die extreem-linkse bewegingen zie stijgeren en roepen omdat er in de Verenigde Staten per jaar 30 doodsvonissen worden uitgevoerd, dan moet ik toch wel even met de wenkbrouwen fronsen.... leve het kommunisme.
schandalig..

maar bon, ik dacht dat ze daar ondertussen ook al op de vrije markteconomie waren overgeschakeld, nu ook het privé bezit al in de grondwet werd ingeschreven..

neen, zonder gezever, echt wel schandalig...