Citaat:
De schijn is voldoende: het feit dat Al Qaeda aan zijn sympathisanten de "verdrijving" van de Spanjaarden uit Irak zal kunnen voorstellen als een overwinning is al genoeg.
|
Misschien wel, maar moesten de Spanjaarden daarom op Aznar stemmen? Gelijk hoe zouden die aanslagen de Spaanse verkiezingen beïnvloed hebben, dat was waarschijnlijk ook de bedoeling.
Door de oorlog in Irak te steunen tegen de wil van de meerderheid van de bevolking in begaf hij zich zowiezo op glad ijs.
Citaat:
ik geloof toch wel dat een groot gedeelte van de Spanjaarden na de aanslag een soort 'wake up call' heeft gekregen. Ja, het merendeel van de bevolking was tegen Spaanse deelname in Irak, maar het was géén echt breekpunt meer . De goeie resultaten van de PP in de laatste acht jaar op economisch vlak, en qua verdringen van de werkloosheid waren belangrijker geworden dan de Irak oorlog, die -laten we eerlijk wezen- toch wel wat naar de achtergrond was verdrongen.. Met de Madrid aanslagen werden de Spanjaarden in een klap terug met de werkelijkheid geconfronteerd.. En de keuze was simpel voor de meesten : uit angst voor nog méér aanslagen, kiezen ze ervoor om zich terug te trekken..
|
Wake-up call misschien wel, maar met lafheid heeft het niets te zien, ze waren immers al tegen de oorlog van in het begin.
De PP kan goede economische resultaten voorleggen toch heeft de PP van Spanje een zeer tweeledig land gemaakt, van have's en have-not's, en vele Spanjaarden moeten 2 of meer jobs aannemen om rond te komen. Ik denk ook niet dat de bevolking hem het negeren van de publieke opinie zomaar vergeven heeft, maar de aanslag werkte vermoedelijk wel als een soort "wake-up call"....
Citaat:
Dat was ook de strategie van Al Qaeda. Ik geloof niet dat het merendeel der Spanjaarden niet op Aznar gestemd heeft omwille van zijn houding ten aanzien van de ETA in de eerste uren na de aanslag. Het ETA is gewoon bij niemand geliefd, en er waren rechtmatige aanwijzingen in de richting van deze organisatie. De tweede dag heeft de regering bovendien zich rekenschap gegeven van de mogelijke AL QAEDA betrokkenheid. Ik geloof niet in de theoriën die stellen dat Aznar resoluut heeft proberen verhinderen om Al Qaeda verantwoordelijk te stellen.. Misschien heeft hij het een beetje proberen te 'downplayen' maar een echt complot, neen dat geloof ik niet..
|
Ik denk dat dit spelletje hem veel stemmen gekost heeft, en wel degelijk gepland was. Zo stuurde Ana Palacio brieven naar heel de Europese commissie om de these ETA te steunen, zelfs al waren er toenemende indicaties die op een islamitisch spoor wezen.
Niet alleen zou dit de aandacht afleiden van de oorlog in Irak maar bovendien een goed excuus geweest zijn om het Baskische nationalisme eens goed aan te pakken, en eventueel de Baskische autonomie terug te draaien. In elk geval komt heel deze zaak nu goed uit voor Herri Batasuna, dat zich zal voordoen als een slachtoffer van manipulatie en er zeker garen uit zal spinnen.