Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Waarom moeten er inspanningen geleverd worden om waardeloze gebruiken van een geloof in stand te houden ?
Denkt ge echt dat het geloof staat of valt met het volgen van de vasten ?
|
Nee, natuurlijk draait het in het geloof niet enkel om vasten en andere regels.
Toch denk ik dat het voor de mensen niet slecht is als ze volgens een bepaald regime leven.
Ik denk dat soms als ik de jonge vrouwen op het werk bezig hoor. Zo'n 90 % van hen is bezig met één of ander dieet, meestal Weight Watchers, ze tellen voortdurend punten en maken opmerkingen als : ik was zoveel afgevallen, ik heb 10 punten minder gegeten vandaag, dus vanavond krijg ik als beloning een koekje.
Als die vrouwen zouden leven zoals wij vroeger, dan waren diëten overbodig. Een sobere periode voor Kerstmis (de Advent) en een wat strengere periode voor Pasen (de Vasten). En als beloning na die magere perioden een mooi feest.
Die jonge vrouwen praten de leiders van Weight Watchers en dergelijke initiatieven na, zoals wij vroeger de pastoor op de preekstoel. Dus vraag ik me wel eens af : wat verandert er nu fundamenteel in de mens? Iedereen zoekt toch altijd naar een echte leefregel, denk ik.