Discussie: abortus = moord
Los bericht bekijken
Oud 15 maart 2004, 19:43   #9
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard

Xnorf schreef:

Citaat:
Gentenaar... ooit de moeite gedaan om het programma eens te lezen of volg je slaafs de mening van anderen?
Beste X, het "programma" vermeldt: vanuit ethisch oogpunt is het Vlaams Blok principieel tegen abortus en euthanasie. Punt.

Magertjes, ongefundeerd, ongenuanceerd, oerconservatief.

Of hoort er toch nog een verdere uitleg bij?

Jullie doen alsof ethiek een statisch, vaststaand en oncontesteerbaar gegeven is, dat niet afhankelijk is van omstandigheden, cultuur, tijdsgeest, technische mogelijkheden enz...
Dit maakt dat jullie standpunt nauwelijks serieus te nemen valt.
Ik kan genoeg voorbeelden aanhalen waar het net onethisch zou zijn om geen abortus of euthanasie uit te voeren.

Wat niet wil zeggen dat ik nu iedereen oproep om naar hartelust te gaan aborteren en euthanaseren, laat ons duidelijk zijn!

Bovendien vind ik dat de mensen die beweren dat abortus en euthanasie ethisch onverantwoord zijn de eersten zouden moeten zijn om elke vorm van onrecht, lijden en oorlog te bekritiseren.

Dit aspect van ethiek vind ik niet terug bij het Blok:

Waar waren jullie als er betoogd werd tegen de VS-inmenging in Irak, die duizenden Iraakse doden tot gevolg had?
Waar zijn jullie als er sociale strijd gevoerd wordt tegen afdankingen en slechte arbeidsomstandigheden?
Wanneer gaan jullie niet alleen vechten voor een bestaan an sich, maar ook voor een menswaardig bestaan, voor iedereen (dus ongeacht huidskleur enz...)?
Waar zijn jullie als het gaat over milieuvervuiling die ons aller gezondheid bedreigt?
En zo kan ik nog uren doorgaan.