Los bericht bekijken
Oud 15 maart 2004, 19:47   #12
Tinne Van der Straeten
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jasper
In uw voorstel spreekt u ook over "tijdskredieten".
Een loffelijk voorstel; maar is dit realistisch?

U viseert in uw voorstel namelijk jongere mensen; maar het zijn dezen die ervaring moeten opdoen, een carrière uitstippelen (in het jargon van een "groene" misschien een vies woord, maar het is wel de dagelijkse realiteit).

Stel dat deze groep mensen, al is het dan maar gedeeltelijk, de arbeidsmarkt verlaat, dan moet dit gat gedicht worden door oudere werknemers.

Ik kom terug tot mijn vraag: is dit wel realistisch?
Dit was ik nog vergeten. sorry (maar dan gaat het hier in 1 post over twee dingen tegelijkertijd, kunnen we dat niet verplaatsen naar een andere post: moderator?)

Ik viseer niet alleen jongere mensen hoor. Iedereen werkt zich plat tussen 25 en 40, dus daar moeten er uitstapmogelijkheden zijn. Voor de allerjongsten (zoals ik bv) is dat niet evident, omdat je idd een carrière moet opbouwen. maar als ik kinderen krijg, hoop ik dat de mentaliteit wel al gewijzigd is en dat ik kan uitstappen en weer kan terugkeren. Want tijdskrediet opnemen mag geen carrièrestop zijn. Bv aan de universiteit zouden ze daar soepel mee kunnen omgaan maar wordt het vaak niet gedaan. Daarom werkt onze minister Adelheid Byttebier ook rond het mensvriendelijk bedrijf. Wij willen mensvriendelijke bedrijven belonen. In die bedrijven kunnen de werknemers werk en vrije tij op een evenwichtige manier combineren. Een investering die zichzelf terugverdient, want tevreden werknemers presteren nu eenmaal beter.

En van dat verlaten. dAt is ook net het concept dat als meer mensen minder werken kunner er in totaal meer mensen werken. Het is ook een manier om ouderen aan de slag te helpen.

Ik denk dat het realistisch is, er moet wel nog hard gewerkt worden hoor. En we moeten tegelijkertijd ook uitkijken naar extra financiering van de sociale zekerheid (bv via vermogensbelasting, maar daar hebben we het hier verder ook over he)
groetjes,
tinne
Tinne Van der Straeten is offline