Als toekomstig regent moet ik leren kritisch staan, Tinne. En deze kritische houding noodzaakt mij te zeggen dat het idee dat u verspreidt omtrent onderwijs mooi klinkt maar helaas niet echt concreet is. Kleinere klassen? Leuk, compleet mee eens.Maar wordt het niet stilaan tijd om iets verder te kijken dan leuke ideeen en ons te baseren op de praktijkervaringen van de leerkrachten.
Zou het niet beter zijn moesten de verschillende onderwijsnetten afgeschaft worden en verzameld worden onder één koepel? Zou het niet beter zijn moest de staat eindelijk eens wat meer investeren in het onderwijs en hierbij ook rekening zou houden met de specifieke eisen van ieder soort onderwijs. Zo heeft het BUSO-onderwijs zijn specifieke eisen, net als het KSO, TSO of BSO. Het ASO moet veel minder machines aankopen en kan bijgevolg meer investeren in infrastructuur. Als we dan echter gaan kijken naar BSO of BUSO scholen dan zien we vaak dat deze scholen moeite hebben om de touwtjes aan elkaar te rijgen. Meestal hebben ze wel het benodigde materiaal in hun bezit maar gaat dit ten koste van de infrastructuur (de leer- en leefomgeving voor de studenten). Willen we dus zorgen dat studenten terug liever naar school gaan dan moeten we er eerst en vooral ons concentreren op een aangename en stimulerende leeromgeving die dan ook zal afstalen op de leerlingen.
De methodiek van het onderwijs zou ook terug meer moeten geconcentreerd worden op de natuurlijke behoefte van het kind. Persoonlijk ben ik van mening dat het onderwijs behoefte heeft aan een nieuwe didactiek, namelijk die van het spel. Uit het spel leren kinderen en bij het spel zijn de kinderen zowel actief als mentaal bezig. Helaas, hier vind ik niets van terug in uw betoog alhier. Zou u misschien toch trachten iets concreter te zijn en niet louter propaganda verkondigend om te gaan met mijn vraag? Ik ga heus niet naar een conferentie komen als dit alles is waar ik me op moet baseren. Ik pleit voor een constructieve destructie van het huidige onderwijssysteem enkel zo zal er ooit uniformiteit komen in het onderwijs en zal het imago van het onderwijs weer wat opgepoetst worden bij de gewone bevolking die het onderwijs enkel nog kent van de betogingen....
Mijn vraag, als groen zich wil profileren als een progressief links alternatief waarom durft het dan niet zo een progressief standpunt in te nemen omtrent onderwijs want eigenlijk vertelt u niets nieuws, met alle respect, dit heb ik reeds verscheidene keren gehoord bij verschillende politieke partijen....
Vriendelijke groet,
lvp
"Leraren aller netten, verenig u!'"
1, recht op brugpensioen op 55 MET aanwerving van jongere
2, goedkopere geneesmiddelen en een goedkopere ziekteverzekering
3, vermogensbelasting van 1% op alle fortuinen boven de 500 000euro.
|