Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
JONGERENBENDES
Oorlog met messen
"Vorige week heb ik nog een bewakingsvideo gezien van een tram: twee bendes zwarten die een oorlog uitvochten met messen. Een moeder met haar kind zat er middenin, die vrouw is bovenop haar kind gaan liggen om het te beschermen. Hier in Brussel, hé!"
Tweeëntwintig bendes
"Er is maar één constante: tegen veiligheidsagenten of tegen de politie vechten ze samen. En die tweeëntwintig bendes, dat zijn alleen nog maar de Afrikanen, hé. In de buurt van Molenbeek en Koekelberg heb je de Noord-Afrikaanse bendes."
Oude terrein
"Het gaat slechter en slechter! Ik ben twaalf jaar geleden begonnen. Toen had je hier bendes, drugs en spuiten. De rijkswacht heeft met succes ingegrepen, maar nu is er personeelsgebrek door de politiehervormingen, en die bendes pikken hun oude terrein weer in."
Veiligheidscijfers
"Weet je waarom die veiligheidscijfers zo goed zijn? De directie zegt: 'Als er links iets gebeurt, kijk dan naar rechts!', struisvogelpolitiek is het. De MIVB is een vervoersmaatschappij, natuurlijk gaan die niet zeggen dat het gevaarlijk is op de bussen of trams."
Gesloopt
"Ze beginnen rond hun twaalfde, en de meesten stoppen als ze achttien worden. Vannacht hebben ze nog een heel metrostel afgebroken, ik heb daarnet de foto's gezien. Alle kussens eruit, enfin, dat metrostel is gesloopt. Dat gebeurt regelmatig."
Simonis
Er woedt momenteel een kleine oorlog tussen een zwarte en een Marokkaanse bende om de controle over Simonis: drugs, gauwdiefstallen en muggings zijn te lucratief om aan het privé-initiatief over te laten, en dus ontfermen bendes zich daarover."
Luc, veiligheidsagent Brusselse MIVB, Humo, 09.03.2004
Wij zijn met zes
"Alle aandacht gaat tegenwoordig naar veiligheid op de weg, terwijl er in Brussel toch meer mensen met het openbaar vervoer dan met de auto reizen: 250.000 per dag, op vierhonderd bussen, tweehonderd trams en achtenzestig metrostations, verspreid over 26 gemeenten. Wij zijn met zes mensen om hun veiligheid te waarborgen, vier in het weekend. De metro is een no man's land, iedereen doet wat hij wil. Daarom komen die krapuultjes samen in de metrostations: ze weten dat ze daar op hun gemak zijn."
Nordine, veiligheidsagent Brusselse MIVB, Humo, 09.03.2004
Bushokjes
'Waarom de jongeren hun agressie precies op de bussen richten ? Misschien wel omdat ze geen bushokjes meer kunnen afbreken: die zijn allemaal al vernield.'
Brave jongens
"Het is een maatschappelijk fenomeen, hé. Die jongeren zijn gewoon niet goed opgevoed. Maar ik ben buschauffeur, dat kan ik toch moeilijk gaan doen? Als ze alleen zijn, zijn het brave jongens, hoor, maar als ze met z'n drieën of vieren zijn, begint de miserie."
Represailles
"Het is in die wijken overal hetzelfde. Men heeft die jongeren veel te lang hun gang laten gaan en nu is het te laat. Mensen uit de buurt die lastiggevallen worden, durven geen kalcht in te dienen uit angst voor represailles."
Anonieme buschauffeur in Charleroi, Humo, 09.03.2004
|