Beste allemaal,
Laten we vooreerst maar duidelijk stellen dat ik met beide voeten stevig op de grond wil blijven staan. Peilingen zijn peilingen en ik wil eerst nog wel eens zien of het wel zo’n vaart zal lopen, zoals voorspeld in de peiling van Le Soir. Om een bekend Vlaams spreekwoord te parafraseren: één peiling maakt de lente nog niet.
Mocht dit echter inderdaad het geval zijn, dan is de houding van het Vlaams Blok zeer eenvoudig. Het Vlaams Blok is, in tegenstelling tot de andere partijen, in wezen een programmapartij. Niet de macht op zich, niet het ministerieel fluweel, maar de verwezenlijking van ons programma, is voor ons essentieel.
Indien wij ertoe door de kiezer gemandateerd worden om ons programma als regeringspartner uit te voeren, dan zullen wij als democratische partij ook onze verantwoordelijkheid opnemen. Dit betekent concreet dat wij met ons programma naar de Franstalige winnaars van de verkiezingen zullen gaan en onze eisen inzake ons programma naar voor zullen schuiven. Dat daarbij, zoals het in een democratie de regel is, compromissen zullen moeten worden gesloten, is vanzelfsprekend. Het moet echter duidelijk zijn dat wij NOOIT in een Brusselse regering zullen stappen indien niet wezenlijk werk kan worden gemaakt van de essentie van ons programma, datgene waarvoor de kiezer ons een mandaat heeft gegeven. De concrete uitwerking van een breekpuntenprogramma ter zake komt aan onze Brusselse fractie toe. Maar het is duidelijk dat volgende elementen en gedragslijnen daar zeker deel van zullen uitmaken:
1.
Een volledige gelijkberechtiging van de Vlamingen in Brussel. Wij willen dat de (Brusselse) Vlamingen voortaan op alle vlakken beschouwd worden als evenwaardige partners.
2.
Een volwaardige participatie van de Brusselse Vlamingen aan het beleid in Brussel, zowel op plaatselijk als op gewestelijk vlak.
3.
Een absoluut correcte toepassing van de taalwetgeving en een effectieve en systematische sanctionering van overtredingen ervan. Gedaan dus met het zogenaamde taalhoffelijkheidsakkoord en andere uithollingen van de taalwetgeving. Zoals Frank Vanhecke het zegt zullen wij een naar Belgische normen revolutionaire eis stellen: een correcte toepassing van de Belgische wet...
4.
Het bevorderen van de integratie van Brussel in Vlaanderen op zoveel mogelijk beleidsdomeinen (milieu, infrastructuur, ruimtelijke ordening, verkeer…).
5.
Daar waar het Brussels gewest enige bevoegdheid heeft over aspecten die betrekking hebben op de criminaliteitsproblematiek: een einde stellen aan de alles-kan-en-alles-mag-mentaliteit en de laksheid die er nu terzake heerst, en het bevorderen van een harde aanpak van de criminaliteit, van wie of van welke bevolkingsgroep ze ook mag uitgaan.
6.
Op alle bevoegdheidsdomeinen waarin de allochtonenproblematiek aan de orde is: een einde stellen aan de onvruchtbare en steriele knuffelpolitiek en de positieve discriminatie en deze vervangen door een streng maar rechtvaardig beleid waarbij de hier wettig verblijvende vreemdelingen ook en vooral op hun plichten worden gewezen. Aan alle multiculturele experimenten en het ander-volk-eerst-beleid moet een einde komen.
7.
Een beleid voeren dat de stadsvlucht van autochtonen stopt en omkeert zodat gezinnen en jongeren terugkeren naar de stad.
Het Vlaams Blok zal in een dergelijke scenario dus met een breekpuntenprogramma naar de Franstalige partijen toestappen. Van een blokkering van de instellingen in hoofde van het Vlaams Blok is dus hoegenaamd geen sprake! Het Vlaams Blok heeft zulks overigens ook nooit en nergens gesteld: dit is een mythe die in het leven werd geroepen door onze politieke tegenstanders en de aan hen volgzame pers. Indien de Franstalige partijen echter weigeren om uit principe met het Vlaams Blok ook maar enig gesprek te beginnen, of indien zij niet wensen tegemoet te komen aan een eerbare invulling van ons breekpuntenprogramma, dan ontstaat er inderdaad een institutionele crisis en lijkt de tijd te zijn aangebroken voor een laatste gesprek, niet zozeer op Brussels, maar ook en vooral op Belgisch niveau. In dat geval moeten immers zowel de onwerkbaarheid van de instellingen als een totaal gebrek aan democratisch gehalte bij de Franstalige partijen worden vastgesteld. Mocht er een blokkering komen van de instellingen, dan zijn de verantwoordelijken daarvoor héél duidelijk de Franstalige machthebbers. Vergeten we daarbij toch vooral niet dat z�*j het zijn die de huidige Brusselse structuren in essentie vorm hebben gegeven.
Voor wat het tweede deel van de vraag betreft kan ik kort zijn. De splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde had al veel langer gerealiseerd moeten worden aangezien dit anachronisme in strijd is met de Grondwet en met elke federale logica. Dit dossier is de zoveelste illustratie van het feit dat België slechts een schijnfederatie is, waar Wallonië nog altijd de lakens uitdeelt en Vlaanderen niets in de pap te brokken heeft als de Walen iets niet willen. En dat omdat de traditionele Vlaamse partijen altijd het Belgische belang boven het Vlaamse belang plaatsen en altijd opnieuw een judasrol willen blijven spelen ten aanzien van de Vlaamse eisen en verzuchtingen. Uiteraard moet voor de splitsing van dit kiesarrondissement geen enkele prijs worden betaald. We vrezen echter dat dit in Belgische context een Vlaamse wensdroom zal blijven en dat alleen een totale herschikking van de politieke macht, de Vlaamse onafhankelijkheid, dit dossier zal kunnen deblokkeren zonder Vlaamse toegevingen.
Voor wat de ziekenhuizen betreft, zijn wij het er uiteraard mee eens dat alleen effectieve sancties een einde kunnen stellen aan de schandelijke veeartsenijpraktijken die momenteel ten aanzien van de Nederlandstaligen in de Brusselse ziekenhuizen bestaan. We hebben verschillende wetgevende voorstellen ingediend om het probleem bij de bron aan te pakken, namelijk bij de erkenning van de ziekenhuizen, bij de voorwaarden om beroep te kunnen doen op overheidsmiddelen, en door strenge strafbepalingen te plaatsen op overtredingen dienaangaande in het kader van het strafwetboek (schuldig verzuim).
Ik hoop dat dit volstaat.
Gerolf
|