Los bericht bekijken
Oud 12 oktober 2008, 23:19   #51
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik wil goed geloven dat nonnen in absolute termen langer leven dan gehuwde vrouwen. Ik ga daar zelfs een gewaagde stelling bij zetten: dat is meestal zo geweest, sinds het begin der nonnendom.

Want een groot geschiedkundig licht is met u niet verloren gegaan. De gemiddelde welstand en het welzijn van nonnen lag doorheen de tijden véél hoger dan bij gehuwde, werkende vrouwen. Een non had en heeft minder kans op ziekte, geen kans op geldproblemen en zware levensbedreigende externe factoren, &c.
Het is enerzijds wel juist wat jij en jazeker zeggen, en dat wist ik ook wel uiteraard, maar je mag dit niet onderschatten, die zogenaamde beschermde levensstandaard vd nonnen.

Ook nonnen hadden hun taken, en bij meninge kon daar stress aan verbonden zijn, hoe disciplinair het levensritme ook mocht worden vastgelegd. Sterker nog: dit kon zelfs meer stress veroorzaken omdat men eventueel geen uitweg meer zou kunnen zien op beterschap.

Er was ook de hiëarchie, en het waren -al waren ze godsvruchtig- allemaal mensen. Er konden ook spanningen zijn voor de kleinste bagatel.