Discussie: Strafpunten
Los bericht bekijken
Oud 15 oktober 2008, 10:45   #7
WVA
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Bij mijn weten worden die genocides die u aanhaalt, niet ontkend. Als dat toch zou gebeuren, mag wat mij betreft een soortgelijke wet als de "Holocaust-wet" gestemd worden.
Ib het geval van de Holocaust, was het, vooral in extreemrechtse milieus een nationale sport geworden om de Holocaust op "hun manier" te ridiculiseren.
Ik weet wat je bedoelt als je zegt dat er een wet nodig was. Maar waar ik op doel, is de blijkbaar ongelijke behandeling van slachtoffers van een bepaalde genocide. Waarom geen wet: "genocides ontkennen is strafbaar". Bovendien ging het mij om de voorwaarden waaraan hier op dit forum moest voldaan worden en de dus daaropvolgende vraag: "zou ik ook 8 strafpunten krijgen bij bv. de ontkenning van de recente genocide in Darfur." Buiten dan het feit dat dit niet onwettelijk zou zijn en de holocaustontkenning wel, ontstaat bij mij de vraag is het dan minder erg om deze genocide in Darfur te ontkennen? Zou het dan niet beter zijn om in de voorwaarden van dit forum het punt op te nemen dat alle ontkenningen van eender welke genocide 8 strafpunten oplevert?

Om toch even duidelijk te maken dat er nog steeds discussie bestaat over een aantal voorvallen: De armeense genocide wordt door de meeste Turken niet erkend en zoals reeds gezegd is het ook lang de vraag geweest of de toestand in Darfur nu als genocide gezien kon worden (deze vraag speelde zich dan nota bene nog binnen VN kringen af).

Wat ik wil duidelijk maken is niet dat men holocaustontkenners moet aanmoedigen ofzo, maar wel dat men met hetzelfde respect moet handelen naar slachtoffers van andere genocides. Waarom overal ter wereld holocaustmusea plaatsen en bij mijn weten nergens een over de genocide in Rwande en talrijke andere voorvallen die vaak doodgezwegen worden? Ongetwijfeld zullen hier ook wel musea over bestaan maar in aantal toch beduidend minder dan holocaustmusea. Is het slecht dat er zoveel holocaustmusea zijn? Absoluut niet. Maar is het slecht om andere genocides als "minder erg" te beschouwen? In mijn ogen wel. Respect naar deze slachtoffers toe ontbreekt in mijn ogen te vaak en staat in fel contrast met het respect dat wij hebben voor slachtoffers van de endlösung...Dit is dus geen pleidooi voor minder medeleven met de joden, wel een voor meer medeleven met andere slachtoffers...
Lijkt mij rechtvaardig!?
WVA is offline   Met citaat antwoorden