Los bericht bekijken
Oud 15 oktober 2008, 11:58   #454
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ga het werk van professionele onderzoekers niet overdoen. Hun conclusies zijn kristalklaar. Herlees de tekst hierboven.

Nu, ik wil het onderzoek wel overdoen, op voorwaarde dat u mij dezelfde royale verloning in het vooruitzicht stelt als dito onderzoekers.
Niemand spreekt over "het onderzoek overdoen". Ik daag u gewoon uit: u kiest uw productgroep en ik schrijf bij een eerstkomend bezoek gewoon op hoeveel merken en soorten van die productgroep in een AH of C1000 staan. Daarna doe ik dat voor dezelfde productgroep in een Colruyt, AD of Carrefour.

De conclusies van dat rapport mogen dan wel "kristalklaar" zijn; ze kloppen evenwel niet met de werkelijkheid. Ik heb de drie elementen daartoe reeds aangestipt en bij deze zal ik ze nog eens herhalen.

Indien de bewering zou kloppen dat "de" Belg een ruim assortiment wil hebben en niet naar de prijs kijkt bij de aankoop van zijn levensmiddelen (u beweert dat toch, daar u voortdurend stelt dat "de" Nederlander wel de knip op de beurs houdt en, naar uw eigen woorden, "wij niet"), dan moet dit zich ook weerspiegelen in de evolutie van het koopgedrag. Welnu, dat is niet het geval.

a. Lidl als Aldi met hun extreem "karig" aanbod (één soort peperkoek, één merk chocoladewafels, één merk kwark...) hebben in België de afgelopen jaren hun marktsegment met rasse schreden uitgebreid;
b. Carrefour is door zijn politiek die tot voorheen sterk gefocust was op z'n grote vestigingen, en ruim en bijzonder divers aanbod in ware Franse stijl, in problemen gekomen: het concept blijkt in België niet meer aan te slaan;
c. Carrefour als AD proberen verloren marktaandeel op Colruyt, Lidl en Aldi te heroveren door te werken aan de uitbouw van kleine, plaatselijke supermarkten die slechts een beperkt aanbod hebben. Met succes. Deze kleine vestigingen doen het in de Carrefourgroep wel goed.

Allemaal zaken die duidelijk illustreren dat Belg en Nederlander in hun koopgedrag beiden de knip op de beurs zetten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden