Discussie: De vakbonden
Los bericht bekijken
Oud 16 oktober 2008, 18:55   #1
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard De vakbonden

Deze week verscheen in P-magazine volgende lezersbrief:

Een ex-vakbondsafgevaardige schrijft
Vakbonden, kijk eens in uw eigen boezem! Met de zoveelste staking holpen jullie onze steun te krijgen. Ikzelf was jaren aangesloten bij de vakbond. Meer zelfs, ik was vakbondsafgevaardigde en zetelde ook in het Nationaal Comité. Ik was dus mee nationale vertegenwoordiger van mijn sector

Als vakbondsafgevaardigde ben je soms niet op het werk wegens een vormingsdag. Tja, in werkelijkheid is de vorming al na een uur gedaan en word je op het hart gedrukt dit niet aan je werkgever te laten weten, want je bent betaald voor een volledige dag.

Meer dan de helft van de vakbondsafgevaardigen zijn niet-Belgen of nieuwe-Belgen en ik heb zelf meegemaakt dat ze onze taal zelfs niet machtig waren. Ze gaven toe dat ze afgevaardigde waren geworden om beter beschermd te zijn.

Als afgevaardigde van het Nationaal Comité hadden we iedere maand in Brussel een bijeenkomst met de andere secretariaten. Hiervoor ontvingen we 15 euro per persoon, zogezegd voor de verplaatsingskosten, en na twee uurtjes vergaderen (luisteren naar gelul, want méér is het echt niet!) gingen we met z'n allen eens goed eten in een restaurant. Allemaal op kosten van de vakbond.

Onze grootste taak als afgevaardigde was - inderdaad!- het ronselen van nieuwe leden en het opjutten van het personeel tegen de directie. Vandaar mijn raad aan de vakbonden met al hun geld (want geloof me, ze hebben veel geld, tot op buitenlandse rekeningen toe): doe daar dan ook iets nuttigs mee, in plaats van de modale burgers op te jutten.

B.D., Antwerpen

Ik vind een vakbond nuttig en nodig. De vakbonden publiceren jaarlijks een schat aan informatie over veilig en gezond werken op de werkvloer. Mijn respect hebben ze daarvoor.

Doch, deze brief bevestigt het clichébeeld dat bij vele mensen leeft: diegenen die afgevaardigde worden zitten er enkel voor hun eigen portemonnee. En meestal is het zo ook in de realiteit. Chapeau voor idealisten zoals er Feremansen zijn, maar over het algemeen kan je spreken dat er voor elke idealist minstens 5 zakkenvullers zitten.

Zouden we niet eens beter nadenken over hoe we een vakbond beter kunnen laten functioneren?