Los bericht bekijken
Oud 17 oktober 2008, 15:19   #601
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
Het verbaast mij niet dat u geen totalitarist bent. Veel mensen hebben niet veel vertrouwen in de democratie, waarmee ze de huidige democratie bedoelen of een ideaalbeeld van de democratie. Of je dus anti-democratisch bent, hangt in veel gevallen af van de definitie van democratie die je hanteert? Wat is jouw definitie van democratie?
Een aanzet tot mijn definitie van democratie zou iets zijn in de aard van: Een politiek stelsel waarbij een substantieel aantal van de inrichtende, uitvoerende en rechtsprekende ambten en machten publiekelijk berusten bij een korps van stemhoudende burgers, in zijn geheel of door vertegenwoordiging aangeduide personen.

Het is onmogelijk een definitie te geven zonder te simplifiëren.

Citaat:
Toch blijf ik bij de stelling dat totalitaire ideeën niet aanvaard mogen worden. Ook ideeën die een achtergang van de democratie of een gevaar voor de democratie inhouden, mogen niet aanvaard worden.
Democratie is dus toch een heilig huisje? Dat lijkt me op zich een gevaarlijke mening. Ik betwist niet dat u geen democratietje moogt inrichten - maar sleur mij er niet mee in. Dat recht heeft u niet.