Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18:
Zoiets geeft mij het gevoel dat het noodzakelijk is dat de overheid zou onderzoeken welke de milieuvriendelijkste en beste verpakking is voor een bepaald product en deze dan oplegt aan alle gelijkaardige producten?
|
Ik denk dat daarvoor massaal veel overheidsmiddelen zouden moeten worden ingezet (onderzoekers, controleurs, juristen dus personeel en geld). Bovendien kan ik me zelfs niet voorstellen hoe gigantisch lang die wettekst gaat worden die voor elk artikel de "verpakkingsefficientiegrenzen" moet vastleggen. Maar de overdaad aan papiertjes, karton, plastiekjes e.a. prullen die meteen na aankoop in de prullenbak verdwijnen is inderdaad echt storend - en vooral schadelijk - soms.
Persoonlijk lijkt de responsabilisering van de consument (en onrechtstreeks de producent) mij een betere zaak. Als het echt te gortig wordt, kan je altijd een e-mail (geen brief, papierverbruik!) opsturen met daarin de vraag er wat aan te doen. Als genoeg consumenten zich beklagen over de overdaad verpakkingsmateriaal (en indien mogelijk het boycotten), zal een producent hier misschien rekening mee gaan houden, hoewel dit jammer genoeg geen zekerheid is.
De verspreiding van duidelijke eco-labels kunnen daarbij helpen om de consument te informeren. Maar de overheid kan volgens mij niet meer doen dan enkele algemene normen vastleggen.