Los bericht bekijken
Oud 17 oktober 2008, 20:58   #11
Herfst
Vreemdeling

Herfst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In China zijn plastieken winkelzakken al gewoon verboden. In Ierland ook. Gewoon verboden.
Nee hoor. Tot vorige maand woonde en werkte ik in Ierland, en daar kan je die plastic zakjes tegen betaling vragen aan de kassa. Ze zijn zelfs goedkoper dan "echte" herbruikbare zakken.

Citaat:
Maar de "consument" "keuzes" laten, waarbij de "producent" "vrijwillig" zal "helpen" door wat "eco-labels" op een product te plakken, - dat is uiteraard een totaal zwaktebod. Dat is gewoon nooit voldoende. De effecten van zo'n vrijwillige bewustmakingstechniek zijn marginaal, terwijl het probleem zeer groot is.
Het is inderdaad een zwaktebod. Maar het is wel iets dat direct realiseerbaar is. Het omvormen van kapitalistisch systeem tot een sociaal-ecologisch alternatief krijgt mijn volledige steun, maar de huidige resultaten van LDD en co. doen mij vermoeden dat het nog wel eventjes zal duren eer mijn medeburgers daarvan overtuigd zijn. In afwachting dat we zover zijn, kunnen we dan toch al een kleine bijdrage (hoe klein ook) leveren.