Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam
Als er zoveel tumoren in het hoofd onstaan dan moeten die toch ook ontstaan in de buurt van de draagplek van het mobieltje?
Is dit al geconstateerd?
Verder: voordat de mobieltjes kwamen, had men al hersentumoren.
Met de komst van de mobietjes worden dat er meer.
Is er een verband tussen het aantal mobieltjes in de loop der jaren en het voorkomen van de hersentumoren?
In rad tempo zijn vele ontwikkelingslanden mobiele telefoonnetwerken aan het inzetten. (Afrika, Azië, China) Nemen daar de tumoren ook toe?
|
Een gsm zend inderdaad ook in standby, en al is het vermogen daar veel lager, toch kan ook daar de straling schadelijk zijn, als er met de cumulatieve effecten rekening wordt gehouden. De meeste mannen steken hun gsm in hun broekzak. Is er een verband met de snel afnemende (en uitgebreid wetenschappelijk gedocumenteerde) kwaliteit van het mannelijk zaad? Daar moet zeker ook onderzoek naar gebeuren, nu de schadelijke effecten onomstotelijk zijn aangetoond. In een lang artikel dat ik 10 jaar geleden al over het onderwerp schreef, meldde professor Ivan L. Beale van de universiteit van Auckland al dat "blootstelling van lange duur aan microgolven een verhoging kan teweegbrengen van het aantal gevallen van hartziekten, kanker,
geslachtsafwijkingen, miskramen, geheugenstoornissen en oogziekten
In dat zelfde artikel - dat ik u integraal wil doorsturen als u me een e-mailadres bezorgt - zei oncoloog Luc Dirix van het Antwerpse St-Augustinusziekenhuis in het interview dat ik met hem had: "we hebben nu eindelijk, sedert twee jaar, een nationale registratie van kankergevallen, en daar zijn we al heel blij mee. Maar in die statistieken zijn geen oorzakelijke factoren opgenomen". Daarom zei prof. Michel Vanhoorne van de RUG toen al: "hoe hoger de frequentie, hoe groter de kans op schade. (De gsm's van de laatste generaties zenden in almaar hogere frequenties, J.)Waar de grens ligt, weten we niet. Er zijn onderzoeken geweest in vitro en met dieren, met tegenstrijdige resultaten, maar als er kankerverwekkende effecten bij de mens zouden zijn, dan komen die pas binnen 10, 20 jaar tot uiting. Men moet zich dus nu voorbereiden om als het zover is over voldoende statistische gegevens te beschikken. We zouden daarom toegang moeten krijgen tot de facturatiebestanden van Proximus en de andere maatschappijen... Tot dan ga ik uit van het voorzichtigheidsprincipe: zo weinig mogelijk gebruiken,
anders zouden we binnen een tiental jaren wel eens met een serieuze epidemie aan kankers kunnen zitten..."Alleen denk ik niet dat ze in de landen die u aanhaalt, veel inspanningen zullen doen om dit soort onderzoek op te starten. Dat nu, na 15 jaar intensief gsm-gebruik, eindelijk een onderzoek - bijna - rond is in 13 Europese landen, is een stap in de goede richting. Maar dat uit de resultaten een onomstotelijk verband blijkt tussen de incidentie van hersentumoren en de frequentie van gsm-gebruik is dan weer veel minder goed nieuws. Ik ben per definitie pro noch contra, maar met de kennis die ik uit eerste hand heb weten te verzamelen, ben ik zéér op mijn hoede.