Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO
Nu dat er op de radio nogal véél reclame word gemaakt voor Körperwelten leek het mij eens interessant om naar de meningen van de forumers te peilen.
Ik heb het volste respect voor mensen die beslissen om na hun dood hun lichaam te schenken aan de wetenschap, maar bij Körperwelten heb ik toch wel het wrange gevoel dat get showelement overheerst, en dat de wetenschappelijke waarde vrij beperkt tot zelfs onbestaande is.
|
Het showelement is wel een manier om deze wetenschap bekend te laten worden bij 'het grote publiek'. Dhr. Von Hagens bereikt 1000 maal meer mensen met zijn 'spectaculaire' shows dan één of andere conventionele professor in zijn ontleedzaal of laboratorium. Met Körperwelten slaagt hij erin moeilijke medisch-wetenschappelijke materie aanschouwelijk te maken en ingang te laten vinden onder de massa. En wat is er gruwelijk aan deze tentoonstelling ? Het zijn ook levensechte menselijke lichamen, net zoals we zelf zijn. Enkel niet levend. Ze kunnen ons echter heel wat leren over de anatomie en bepaalde ziekten (zoals rokerslongen door roken).
Ik ben zeven jaar geleden al gaan kijken en ga nu nog zeker terug. En eventueel schenk ik m'n lichaam ook wel voor zoiets. Beter aan de wetenschap of om het publiek te informeren dan gewoon weg te rotten in een kistje of zomaar opgestookt te worden. Zelfs als je niks nuttig hebt gedaan in je leven, kun je dan nog nuttig worden !!!