Los bericht bekijken
Oud 19 oktober 2008, 07:41   #52
renaat6
Partijlid

renaat6's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar renaat6
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Als ik je goed begrijp moeten ouders die hun kind niet naar school kunnen sturen hun kind maar zelf onderwijzen. Of begrijp ik je verkeerd ?
Enige nuancering is hier op zijn plaats. Leerplicht is inderdaad geen schoolplicht. Thuisonderwijs is inderdaad ook toegelaten, voor zover het als dusdanig erkend is door het ministerie van onderwijs. En dat wordt geval per geval toegekend. De toelating voor Thuisonderwijs moet dus aangevraagd worden.
Het is echter zo dat de erkenning van thuisonderwijs enkel wordt gegeven als blijkt dat het kind 'degelijk' onderwijs en de door de inspectie opgelegd leerplan kan volgen. In de praktijk komt dat er op neer dat wordt nagegaan of de 'lesgever' daartoe in staat en bekwaam is. M.a.w. of de opleiding en niveau van de 'lesgever(s)' toereikend is om het kind de lessen voor het betreffende leerjaar te verstrekken. In de praktijk komen dus meestel enkel ouders die zelf een pedagogisch diploma hebben, of moet men het thuisonderwijs door iemand anders met een dergelijk diploma laten geven.
Uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel. Dus hier en daar daar een hooggeschoolde ouder zonder pedagogisch diploma ook wel een toelating krijgen.
Dus..; niet iedereen heeft zomaar de keuze tussen school- of thuisonderwijs!