Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Kijk, dit is een simpele kartografische/topologische tussendiscussie (eigenlijk off topic, 't was speels bedoeld & ik had beter mijn klep gehouden) en het heeft geen zin om dan ineens alles in geologische zin te herinterpreteren om vervolgens plechtstatig te gaan proclameren dat één of ander 'fout' is. Nog minder zin heeft het om dat manoeuver bijkomend te gaan larderen met absurde beweringen, zoals bv. de kwakkel dat de zeespiegel ooit 2 km hoger heeft gestaan dan tegenwoordig.
Ook dit is absurd; er zijn heel wat zoute meren die door niemand een zee worden genoemd. Het 'Grote Zoutmeer' ligt trouwens in de USA:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Great_Salt_Lake
Wat mij betreft laat ik op dit punt deze 'kwestie' los.
|
Het staat idd totaal los en kan enkel als animatie beschouwd worden.
Of de zeespiegel ooit tot 2000 meter hoger heeft geweest is idd geen bewezen feit, maar wel dat men tot op die hoogtes fossielen van zeedieren vind.
Maar deze kennis kan ons wel helpen om de stijgende zeeën makkelijker en goedkoper te overwinnen en overleven.
Want als je de huidige geografische kaarten van Nederland bekijkt en er de landhoogtes van onderzoekt, kom je tot de vaststelling dat Nederland op een dag opnieuw een overstroming zal krijgen. Eentje met enorme verliezen van mensenlevens.
Wat echter vaak over het hoofd word gezien, is dat het gevaar niet enkel vanuit zee komt, maar ook vanuit de rivieren en kanalen. En vergeet niet dat alle dijken en waterkeringen ook verhinderen dat het water snel terugloopt naar zee.