Discussie: Hollanders
Los bericht bekijken
Oud 19 oktober 2008, 08:59   #460
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Toegegeven Amsterdam is het culturele centrum van Nederland, heeft culturele invloed op andere Nederlandstalige gebieden (voor anderen kan dit overkomen als geheel Nederland). Vliegvelden kunnen worden aangelegd of vergroot. En Brussel blijft een Brabantse stad. Tot slot met of zonder het predicaat hoofdstad blijft Amsterdam nog steeds Wereldberoemd. Dan lijkt het me voor Den Haag desastreuzer dat ze de functie van regeringszetel verliezen... Hoewel wil je de hypothese van een hereniging laten slagen, zal je naast titulaire (2e??) hoofdstad ook functies naar het zuiden moeten verplaatsen. Of beide deelstaten federaal (eventueel met andere provinciale indeling, na referendum, om inwonertal gelijker te krijgen) en een soort eigen 'DC'....
Een 2e hoofdstad is niet nodig. We krijgen dan een rondreizend circus en dat brengt natuurlijk weer veel kosten met zich mee. In deze tijd dat iedereen zich suf zeurt over de kosten van het Koningshuis lijkt het me nogal vreemd als we het opeens wel goed vinden dat er voor misschien wel honderden miljoenen eurietjes een 2e hoofdstad komt. Ik zou zelf meer decentraliseren. De Tweede Kamer kan in Den Haag blijven, dan kan de regering zetelen in Brussel. Ambassades kunnen worden verdeeld over de grote steden. Dat geldt ook voor overheidsinstanties. Zoals in Nederland grote overheidsinstanties in Groningen en Apeldoorn zijn gevestigd. Ieder z'n eigen plekske om het zo maar te zeggen en niet twee kostbare apparaten naast elkaar. Daarom zie ik ook niet veel in zo'n confederatie. Dan hebben we in totaal nog 30 ministers waar het met de helft af kan. Wat hebben we aan 300 parlementsleden als er een tendens is naar 100 en wat denk je van al die naast elkaar langs werkende instanties die elkaar niets gunnen of elkaar gewoon ordinair beconcurreren alsof ze niet het heil van de burger tot hun hoogste doel hebben maar hun eigen hachje.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden