Beste Jonas,
wel grappig dat je zo vooringenomen bent: verbonden met het acv (ik ben lid van een vakbond ja, omdat ik werkloos geweest ben, en de vakbond helpt je om je weg te vinden in het kluwen van de werkloosheid), met theobril door de dansaertstraat slenteren en naar BSB (theobril kan ik niet betalen, bsb daar zat ik vrijdag ja, maar is niet het enige café waar ik naar toe ga)
ik heb in verschillende andere posts vanalles neergeschreven over ons sociaaleconomisch programma. Een sociaal economisch perspectief is de rode draad in het nieuwe manifest van Groen!, dat je hier kan lezen:
http://www.groen.be/code/nl/page.cfm?id_page=2570
De analyse die gemaakt wordt is de analyse die jij maakt in je mail, niet die van "breng de mensen dichter bij de natuur".
Wij willen een andere economie op mensenmaat, die echt duurzame jobs creëert. Daarom moet je je afvragen waar we in Vlaanderen goed in zijn: dan kom je vanzelf bij de dienstensector, universiteiten en wetenschappelijk onderzoek. We willen investeren in in innovatie, kennissectoren. De toekomst ligt in de ontwikkeling van nieuwe technieken en producten op het vlak van energietechnologie, nieuwe materialen...
Daarnaast moeten KMO's alle kansen krijgen (ipv multinationals). 90% van onze economie draait op KMO's, die zijn niets met de vestigingswet voor grote bedrijven te versoepelen, want die concurreert KMO's weg.
Ten derde is de mileusector een groeisector, daar kunnen de volgende jaren 1000den mensen aan de slag. In duitsland werken er 100 000 mensen in die sector, bij ons 300 (in Lommel). Mits de nodige investeringen kan dat opgedreven worden.
Tenslotte leggen wij in ons Europees programma de nadruk op anders globaliseren. Natuurlijk is globalisering een positieve ontwikkeling. Alleen zorgt de neoliberale globalisering in een uitvergroting van de tegenstelling tussen arm en rijk. In de EU heeft handel voor vrede en stabiliteit gezorgd, dat kan ook in de rest van de wereld. Wij pleiten dan ook voor een radicale breuk in het Europese handelsbeleid. De EU is het grootste handelsblok in de wereld en heeft dus enorme invloed op de WB en het IMF. Via die weg moet de Tobintaks ingevoerd worden (belasting van 0.02% op de winsten uit speculatie).
groeten
Tinne[/i][/url]