Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco
Nogmaals, ik pleeg zelf al enkele jaren dergelijke huisbezoeken af te leggen. En met de hand op het hart durf ik te stellen dat ik die adresgegevens niet van de gemeente betrek.
Het is eigenlijk heel simpel: in deze kleine plattelandsparochie kent iedereen iedereen wel. Wanneer er een huis wordt verkocht, doet dit nieuws de ronde als een lopend vuurtje. Dus wordt dit door de mensen van de parochieploeg genoteerd - gewoonlijk degene die het dichtst in de buurt woont - en komt dit even ter sprake op de maandelijkse vergadering. Daar wordt afgesproken wie dit huisbezoek voor zijn rekening wil nemen. We zorgen ervoor dit steeds met tweeën te doen, en we hoeden ons ervoor mensen lastig te vallen. Bij het minste negatieve signaal excuseren we ons en gaan we weer weg.
In de 11 jaar dat ik dit doe heb ik slechts één enkele keer een negatieve reactie gekregen. De bewoners bleken zich overigens niet in de buurt te integreren en binnen de kortste keren stond hun huis alweer te koop. Voor het overige geen enkele negatieve ervaring hiermee gehad, maar wel al een paar heel fijne.
|
Sociale controle en integratieplicht...
"
Sociale terreur" kun je dat ook noemen.