Los bericht bekijken
Oud 20 oktober 2008, 13:37   #22
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Ik vind uw uiteenzetting fantastisch en zeer aantrekkelijk voor een laag tot middenklasse inkomen. Beleggers krijgen wel de volle laag in uw systeem. Hun vermogen daalt werkelijk spectaculair. Hoe lang duurt het denk je tot die belegger 50% van zijn geld kwijt is? 2 jaar?

Interessant om mensen te verplichten een laag vermogen te hebben natuurlijk: veel verdienen en consumeren is immers op die manier interessanter dan veel te hebben "staan". Worden huizen ook gevlaktakst? Dat wordt onbetaalbaar man, tenzij iedereen huurt van de staat. huren is immers consumeren.
Denkt u nu echt dat vlaktaks-partijen zoals bv. LDD voorstander zijn van een dergelijke vermogenbelasting?
Ik denk dat je meerwaardebelasting en vermogensbelasting verward. Bij het ene werkt het geld voor de belegger en wat het opbrengt wordt belast. Bij het andere wordt het hele vermogen van iemand belast, ongeacht of het opgebracht heeft of niet. En daar zijn vlaktakspartijen als LDD zeker niet voor.

Of meerwaarden in het voorstel van LDD zitten, weet ik niet, maar in principe is dit het principe van de vlaktaks: het opheffen van de discriminatie tussen de oorsprongen van het inkomen.