Los bericht bekijken
Oud 17 maart 2004, 18:11   #8
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Jasper's schermafbeelding

Standaard

Ik zie geen enkele reden om de sociale zekerheid federaal te houden.

Een gedeelte van de jaarlijkse milardentransferts naar Wallonië komt uit het slecht beheer van de sociale zekerheid.

De gewesten moeten het maximum aan bevoegdheden krijgen, voor mijn part alles. Een zelfstandig Vlaanderen is ook geen doel op zichzelf, wel het doelmatig bestuur van een land. De Belgische staatsstructuur is tot op de draad versleten; de misbruiken zijn geïnstitutionaliseerd.

Het overhevelen van de sociale zekerheid naar de gewesten, doet niets af aan solidariteit. De solidariteit stopt niet bij de taalgrens.

Mevrouw, u zegt: de regio die jullie niet in jullie hart dragen.
Ook dat is een vorm van vooroordeel. Ik heb veel vrienden in Wallonië, ik werk er deeltijds. In gesprekken met mijn Waalse vrienden, heb ik evenveel ergernis gehoord ten opzichte van de centralistische belgische staat, als ik dat in Vlaanderen hoor.

Flaminganten zijn niet tegen Wallonië, niet tegen andere culturen, niet tegen integratie van vreemdelingen; flamingantisme is een positieve instelling voor het beter beheer en bestuur van het land en allen die daar leven.

De grootste zwakte van Groen! (en vroeger Agalev) is (en was) dat ze te weinig oog hebben voor het onafhankelijkheidsstreven. Nochtans is dit ingegeven door sociale bekommernis en democratische overtuiging.

(P.S.: het zal u wellicht niet ontgaan zijn, dat ik in eigen naam spreek)
Jasper is offline