Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith
Ik geef ook twee opties aan: 1 Hoewel wil je de hypothese van een hereniging laten slagen, zal je naast titulaire (2e??) hoofdstad ook functies naar het zuiden moeten verplaatsen. & 2 Of beide deelstaten federaal (eventueel met andere provinciale indeling, na referendum, om inwonertal gelijker te krijgen) en een soort eigen 'DC'....
Het is duidelijk dat u niks voor optie 2 voelt, maar ik begrijp niet dat u er een probleem van maakt om 2 titulaire hoofdsteden te hebben. Of desnoods één, zoals al aangegeven is in Nederland de functie van Regeringszetel en hoofdstad gescheiden en Amsterdam blijft ook zonder dat predicaat wereldberoemd. Wanneer dan binnen deze hypothese de bestuurlijke functies al worden herverdeeld, dan lijkt het me alleen al om de symbolische waarde geen probleem om ook een Vlaamse/Belgische (kies uw voorkeur  ) stad dat predicaat te verlenen. Aangezien men binnen deze hypothese samen verder wil, is dat dan wel zo redelijk.
|
En daar valt het hele plan dan ook gelijk in duigen. Nederland heeft geen behoeft aan een verandering. Hoe geil de Vlamingen ook denken dat we op gebiedsuitbreiding zijn, ik denk dat vrijwel het gehele Nederlandse volk tevreden is met hoe Nederland nu in elkaar steekt. Geen meerdere regeringen, geen meerdere parlementen, geen blokkades en vergrendelingen. Waarom zouden we Den Haag en Amsterdam verruilen voor Antwerpen of Brussel? Nederland is een ruim 16 miljoen zielen tellende natie in West-Europa die de poort naar Europa's grootste economische macht is. Vlaanderen zal een kleine Westeuropese staat worden onder de duim van de haar omringende landen. Rijk, maar zonder invloed. Geen land ligt wakker van wat Luxemburg, Slovenié, Estland of Vlaanderen straks willen. De enige optie voor de Vlaming zal zijn om met Nederland een natie te vormen, zich aan te sluiten bij Frankrijk of voor de eeuwigheid een onbeduidende maar rijke melkkoe van de EU te worden. En het zijn niet de NEderlanders, de Fransen of de Duitsers die hiervan zullen profiteren, maar het wellustige oog van de Roemenen, de Bulgaren en de andere arme bevolkingen van Oost-Europa die die Vlaamse centen graag hun kant op zien komen.