Los bericht bekijken
Oud 17 maart 2004, 23:13   #25
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wb
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Hoe die productie verdeeld is doet er niet toe zolang de totale productie meer stijgt is de stelling.
Vreemde stelling. Dus bijvoorbeeld als er 1000 mensen zijn, dan zou jij liever hebben dat er 1 mens 10 miljard euro heeft en 999 mensen 1 euro (totaal: 10000000999 euro) dan dat er 1000 mensen 10 miljoen euro hebben (totaal: 10000000000 euro). Bon, als dat je mening is dan begrijp ik dat je het kapitalisme best wel oké vindt.
Een extreem voorbeeld, maar ja, dat vind ik best OK. Want de productie stijgt sneller.

Laat ons datzelfde voorbeeld nemen.
Bij u heeft iedereen 1/1000ste, dus grofweg 10 Miljoen Euro.

De groei is sneller omdat die 1e rijke veel competenter is (anders speelt hij dat fortuin toch zowieso kwijt aan meer competenteren binnen een kapitalistisch systeem, is het niet deze generatie, dan is het de volgende), laat ons zeggen dat die groei van het totaal 50 keer sneller gaat. In uw geval 1% totale groei, in mijn geval 50% totale groei. (ook even extreme getallen genomen om te compenseren voor de uwe)

Gemakkelijk uitgerekend duurt het dan een goeie 36 jaar voordat de armen uit mijn systeem meer hebben als de communisten, die allemaal evenveel hebben. Maw: 1 generatie.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline