Turkije moet de Koerden meer vrijheid geven
Persoonlijk ben ik voor een afsplitsing. Zolang dit niet gebeurt vind ik wel dat Turkije meer vriijheid moet geven aan de Koerden. Ik vind dat o.a. het volgende zou moeten gebeuren:
- Koerdisch zou de tweede officiele taal van Turkije moeten worden
- Waar mogelijk zou Koerdisch een keuzevak moeten worden, er wordt al in het Koerdisch onderwezen maar dit is niet genoeg
- Op alle scholen in het Zuidoosten van Turkije zou een deel van de lessen in het Koerdisch gegeven moeten worden
- Meer televisie en radio in het Koerdisch. Op dit moment is er al een begin gemaakt met Koerdische tv maar het moet uitgebreid worden
- Verkeersborden in het Zuidoosten zouden tweetalig moeten zijn
- Er moet meer geinvesteerd worden in de infrastructuur en in het onderwijs in het Zuidoosten van Turkije
- Een Koerdische film- en muziekindustrie moet opgezet worden
- Koerdische en Turkse zakenmannen moeten gestimuleerd worden in het Zuidoosten te investeren
- Er moet een instituut komen die de geschiedenis van de Koerden onderzoekt. Deze geschiedenis zou dan op scholen onderwezen moeten worden.
Kortom, Turkije moet de Koerden omarmen. Turkije moet laten zien dat Turkije er ook voor de Koerden is. Turkije moet laten zien dat het land bereid is de Koerden en hun rechten te beschermen.
|