18 maart 2004, 11:17
|
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:
Het onderzoek naar de bomaanslagen in Madrid concentreert zich meer en meer rond een Marokkaans netwerk. De zes verdachten waren geen geïmporteerde terroristen maar woonden in een buitenwijk van Madrid. Is er ook in ons land zo'n terroristisch potentieel? Koppen vroeg het aan Tarek Fraihi, filosoof en voorzitter van Kifkif, die veel werkt met allochtone jongeren. Koppen sprak ook met Jean-François Bastin, oprichter van PCP, een Belgische moslimpartij in Brussel. Zijn 23-jarige zoon, Muhammed Bastin, zit momenteel gevangen in Turkije voor medeplichtigheid aan de bomaanslag in Istanboel in november 2003. Het is de eerste keer dat Bastin daarover praat op tv.

"Ik denk niet dat je hier echt van netwerken kan spreken, maar ik heb wel gemerkt dat veel jongeren me aanspreken met de vraag bij wie ze moeten zijn om te vechten", zegt Bastin. "Ze dachten dat ik ze in contact kon brengen met de juiste persoon. Ik zei hen dan dat ze hier moesten blijven en hier dingen veranderen binnen het politiek bestel. Maar of ik hen overtuigd heb, weet ik niet. Ik zie hen niet meer. Ofwel zijn ze hier nu aan het werken ofwel zijn ze echt vertrokken."

"Wie kan die jongeren tegenhouden", vraagt Bastin, "als zelfs hun eigen ouders dat niet kunnen. Mijn zoon Muhammed is van mij vervreemd. Hij sloot zich van de buitenwereld af, wou nergens over praten. En op een dag zegt hij dat hij naar Turkije vertrekt. Wat doe je dan?" Het eerste nieuws dat Bastin over zijn zoon kreeg, was dat hij gevangen zat in Istanboel voor medeplichtigheid aan de bloedige bomaanslag in Istanboel waarbij 62 doden vielen en 750 gewonden. Bastin heeft zijn zoon nog niet teruggezien.

"Ik ken zelf geen mensen die gerecruteerd zijn door terroristische organisaties", zegt Tarek Fraihi. "De meeste moslims komen daar nooit mee in contact. Er zijn wel jongeren die veel tamtam maken maar dat zijn niet de potentiële terroristen. Diegenen die niets zeggen en zich afzijdig houden, daar moeten we het meeste schrik van hebben. Het gevaar wordt zwaar onderschat, ook door de politie. Er gaat een aanslag komen in België, dat is zeker. De vraag is alleen wanneer."
|
Zo, dat weten we dus ook weeral. Voor meer informatie : Koppen, vanavond donderdag 18 maart om21.55 u. op TV1.
|
De bevestiging van wat iedereen in Vlaanderen al weet: binnenkort zijn wij aan de beurt. Het zal Bush zijn schuld wel zijn waarschijnlijk. Of nog beter: onze eigen schuld. 
|
|
|