Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey
Zeker dat je mij nog meer wilt subsidieren?
Ik maak er nu al winst op!
|
Ik ken uw persoonlijke situatie niet. Maar als jij moet bijwerken om je studies te kunnen betalen, wil ik voor jou inderdaad meer geld uittrekken.
Sommigen kunnen niet gaan studeren, omdat ze het financiëel niet aankunnen. Anderen kunnen via het boekhoudkundig vernuft van hun ouders rekenen op een beurs, zonder dat ze het eigenlijk nodig hebben.
Studentenarbeid kent een heel lage bijdrage aan de SZ. Studentenarbeid zet op die manier druk op de lonen van de vaste werknemers. Niemand is hiermee gebaat: de staat niet want zij krijgt minder inkomsten, de vaste werknemers niet want zij worden weggeconcurreerd, de studenten evenmin. De enigen die voordeel halen uit dit systeem, zijn de bedrijven die met goedkoop werkvee de druk op de lonen kunnen zetten.
Laat dat systeem van studentenwerk beperkt tot het minimum. 20 of 30 dagen vakantiejob, om eens een 'extraatje' te kunnen kopen. Maar van zodra je meer werkt, dien je volledige SZ-bijdage te betalen.
Hierdoor krijgt de staat extra inkomsten, die ze kan aanwenden om een rechtvaardiger beurssysteem uit te bouwen, zodat meer mensen kunnen studeren.