Los bericht bekijken
Oud 28 oktober 2008, 20:48   #154
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
ik snap de verwarring. de EU is absoluut geen wereldregionaal blok zoals ik het idealiter zie: het is een reus op lemen voetjes waar elke vorm van cohesie en interne afstemming ontbreekt, en waar multinationals nog volop de nationale arbeidsorganisaties tegen elkaar kunnen uitspelen. Het overlegniveau arbeid-kapitaal zou tot in de details op Europees niveau moeten komen, zodat de europese arbeiders aan 1 zeel kunnen trekken en zo het grootkapitaal tot toegevingen kunnen dwingen ipv omgekeerd.
Ik denk nochtans dat het niet zo slim is om de socio-economische situatie van pakweg Portugal en Estland of Ierland en Bulgarije gelijk te schakelen. Het is perfect mogelijk om een vuist te maken tegen het liberalistische, apatride grootkapitaal, zonder supra-nationale organisaties in te stellen (want daar komt uw voorstel, nl. een gedwongen gelijkschakeling van de socio-economische sector, op neer). Deze nationale oplossing kan bijvoorbeeld door de verankering van de fundamentele bedrijfssectoren, een nationalisatie van het bank- en kredietwezen, enzovoorts.

Nationale soevereiniteit is niet iets dat men zomaar de prullenmand in mag gooien, ik wil bv. niet dat het sociale en het economische in Vlaanderen gelijkgeschakeld wordt met wat de grootste gemene deler op Europees vlak is. Men moet ruimte geven aan regionale invulling.

Citaat:
en u zeg het, supranationale organisaties. iets anders dan inter-nationaal. Dat liberalen de EU zien als een verlengstuk van hun ideologie is normaal, wat is de EU meer dan een ruimte met vrijere doorgang van goederen, kapitaal, en personen?
Zoals hierboven vermeld, ook uw Europa is supranationaal, maar dan op socio-economisch vlak. Als Vlaming zullen we niets meer in de pap te brokken hebben in deze superstaat, en zullen we dus niet de kans krijgen om onze eigen accenten voldoende te leggen. Ik kan me best voorstellen dat Roemenen, Slovaken of Schotten een ander type van sociaal overleg willen inlassen, waarom hen die vrijheid ontnemen?

Citaat:
yep. althans, de westeuropese, voorlopig. nu de levensstandaard meer en meer aan het convergeren is naar een bevredigend niveau in Europa, is het mogelijk om de nationale verschillen onderschikt te bevinden aan de gemeenschappelijke belangen.
Ik zie niet in waarom een bepaalde mate van belemmering van het vrij verkeer der personen, de gemeenschappelijke Europese belangen zou schaden.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden