De subsidiëring aan de Katholieke kerk wordt hier afgedaan als weggesmeten geld. Ik wou dit toch een ietsepietsie rechtzetten.
1. Vergeet niet dat de kerk nog steeds een ontzettend belangrijk cultureel patrimonium beheert dat open staat voor �*lle burgers in dit land; gelovigen én niet-gelovigen kunnen daar ten volle van meegenieten. Dit patrimonium vormt overigens ook voor een zeer groot stuk ons gemeenschappelijk historisch "geheugen". Reken eens uit hoeveel het zou kosten om al die kerkgebouwen en kunstwerken in een soort museumformule te gaan beheren... Ik denk dat die rekening alleen al zeer lelijk zou tegenvallen.
2. De kerk zet zich ook daadwerkelijk in voor de zwakken en behoeftigen in deze maatschappij op een manier die via de systemen van sociale zekerheid (incl. OCMW) niet kan overgenomen worden. En dit zonder enige bijbedoeling: geen zieltjeswinnerij (dat is oude koek ondertussen). Betaal maar eens een klein legertje sociaal werkers om die heel belangrijke taken over te nemen. Opnieuw een rekening die de schellen van uw ogen zou doen vallen.
3. De kerken zijn leeggelopen... Dat klopt tot op zekere hoogte wel. De grote kerken en kathedralen zijn inderdaad moeilijk vol te krijgen; het aantal practiserende katholieken is sterk teruggelopen tegenover 50 jaar geleden. Maar ik stel vast dat de kleinere geloofsgemeenschappen stilletjesaan weer veel mensen aantrekken en dat het in vele kerken op zondagochtend toch "vollen bak" is. En dat er van die geloofsgemeenschappen (leken) er ook een gigantisch voluntariaat uitgaat.
... en nu: wat gaat de gesubsidieerde islam daar tegenover plaatsen als "officiële" godsdienst?