liberaal:
Citaat:
Er is nog steeds krapte op de arbeidsmarkt, dat sectoren zoals de industriële voornamelijk met ontslagen krijgen te maken, lijkt mij logisch; hen productiviteit komt onder peil i.v.m. de kosten als het economisch wat minder gaat, dus vertrekken zij naar andere gebieden. Dit is een kortetermijneffect. Ik merk hier zelf nog niets van een gekrompen vertrouwen, hoogstens een wat grotere aarzel om echt grote aankopen te doen, zoals meubels, automobielen, en huizen. Maar op een gegeven moment komen mensen tot de realisering dat de economische neergang door henzelf is veroorzaakt, en ook door henzelf weer kan worden opgelost; door geld te laten rollen.
|
Als het om een gewone resessie ging was ik het grotendeels eens. Maar het gaat om een financieele crisis. Ik zei al dat investeringen hier zeer belangrijk in zijn. Dat vertrouwen moet eerst terugkomen voordat banken weer echt geld durven uitlenen. Enig idee hoeveel moeilijker het is om nu een bedrijfslening te krijgen?
nr 10:
Citaat:
U zit cultureel fout.
Het wegvallen van economische groei = een teken van verbetering,
op voorwaarde dat we de resterende arbeid en tijd grondig herverdelen.
Uw groeimodel gaat uit van steeds nieuwe behoeften die eigenlijk geen
behoeften zijn.
|
Het wegvallen van economische groei gaat gepaard met hogere werkloosheid. Je kunt dit wel defineren als verbetering, maar veel mensen zullen toch behoorlijk wat ellende meemaken als ze werkloos worden.
Ik ga niet uit van nieuwe behoeftes, maar uit van investeringen die nodig zijn voor echte economische groei en dus echte verbetering.