Los bericht bekijken
Oud 4 november 2008, 00:01   #1025
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Onder andere, onder andere, maar dat is niet waar ik het over heb.

Als ik me goed herinner geleid platina beter dan koperdraad. (Ik kan fout zitten, maar for the sake of argument, ga maar even mee in dat verhaal.)
Toch gebruiken we koperdraad, ook al zal elke ingenieur zeggen dat platina beter is. We gebruiken echter koperdraad omdat de kost van platina gewoon te hoog zou liggen. Platina kan beter voor andere zaken gebruikt worden. Daarom gebruiken we een inferieur goed, i.e. koperdraad.

Een ingenieur kan bij hoog & bij laag beweren - en gelijk hebben - dat 2 kilometer per uur veiliger is dan 200km/uur, maar niemand gaat daarom de snelheid op 2km/uur leggen.

Wat wel kan werken, is weten hoeveel mensen bereid zijn te geven om tegen een bepaalde snelheid te mogen rijden, waarbij dat ze zelf rekening moeten houden dat ze ook nog eens verantwoordelijk zijn voor de kosten die ze eventueel veroorzaken. Ingenieurs kunnen daarbij helpen - maar je hebt de markt nodig om te bepalen wie bereid is om tegen welke snelheid te rijden.

Ik ben voorstander van een geïndividualiseerde aanpak van de controle op rijstijl & snelheid. Dat kan echter enkel als we een vrije markt toelaten op verkeer, waarbij we natuurlijk uitgaan van het principe dat (1) eigenaars van wegen verantwoordelijk gesteld kunnen worden als er een ongeluk op hun weg gebeurd (het is schandalig dat dit in België niet volledig is doorgevoerd en (2) de veroorzakers van autoongelukken ook hoofdzakelijk verantwoordelijk zijn voor ongelukken. Door het marktmechanisme kunnen dan allerlei private controle-instanties ontstaan die toekijken hoe mensen rijden & hoe snel ze rijden, in plaats van de collectieve aanpak die we nu hebben.
Deze aanpak bestaat al en is onderdeel van een heel grote tak van engineering, namelijk systems engineering.

Wat vinden we aanvaardbaar als risico ? Hoe droog je het kan noemen, maar zo werkt het wel, en daar stemmen we onze maximumsnelheid op af. En dat aanvaardbaar risico wordt ingegeven door de maatschappelijke consensus. Er is altijd risico. Maar hoeveel ben je bereid te nemen als maatschappij ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden