Los bericht bekijken
Oud 19 maart 2004, 18:08   #1
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

In De Standaard van vandaag (19 03 04, p.9) staat een artikel "Vlaams Blok probeert Antwerpse truc in Brussel" waarin wordt gemeld dat het Vlaams Blok de Brusselse minister Tomas beschuldigt van betwistbare openbare uitgaven. De krant neemt deze beschuldigingen niet ernstig.

Eén van de aantijgingen betreft twee verkeersboetes die minister Tomas opliep toen hij zich verplaatste (zonder chauffeur). Minister Tomas liet zich deze boetes terugbetalen. Dit kan, volgens de woordvoerster van de minister, "..omdat de inbreuken tijdens de diensturen werden gepleegd.' De minister was op weg naar het parlement, niet op vriendenbezoek' ".

Ik vraag mij af tot hoever deze terugbetaalbaarheid van boetes reikt. Ik betaal als belastingbetaler mee de boetes van Minister Tomas, omdat de minister die boete opliep tijdens de diensturen. Eigenlijk komt dit erop neer, dat voor de minister het verkeersreglement is opgeheven tijdens zijn diensturen: hij is onbeboetbaar want hij kan zijn boetes recupereren. Blijkbaar is dit normaal, maar mij verrast het toch. Geldt dit dan ook voor ambtenaren in het algemeen? Voor werknemers in het algemeen? Als ik als leraar op weg naar school een overtreding bega, kan ik dan ook die boete recupereren, bijvoorbeeld via de werkingskosten van de school? Wat is eigenlijk het principe, of hoe luidt eigenlijk de wet, die dit soort terugbetalingen schraagt? Weet iemand hier meer over?