Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
een humoristische gedachte of kijk is nog geen mening. je probeert hier met wat woordgedraai, maar overtuigend is het niet hé. humo geeft met dat stukje niet weer wat ze vinden over die hele affaire, over het politieapparaat, sylvie reccour of wat dan ook. ze maken een grapje. allez, ze proberen dat. en een grapje is geen mening, het is iets wat mensen moet doen lachen.
moest de rechter zeggen dat humo niet mag berichten over de hele affaire, dan zou het een beknotting van de persvrijheid zijn. moest humo van de rechter niet mogen schrijven dat ze dit allemaal maar vriendjespolitiek vinden en ze tegen corruptie bij de flikken zijn, dan zou het een beperking van de persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting zijn. in beide gevallen zou ik deze beperking sterk veroordelen. ik geloof namelijk in vrijheid van meningsuiting en in persvrijheid. ik geloof echter niet dat deze in gevaar is omdat deze dame meent dat humo hier te ver gaat en de rechter haar gelijk geeft.
laster, eerroof, aanranding van de integriteit, het zal me worst wezen. blijkbaar heeft de rechter een reden gezien om dit te verbieden. en het is geen inperking van de vrije meningsuiting. daar gaat het mij om. ik vind het principe vrije meningsuiting te belangrijk om het te laten misbegrijpen en misbruiken.
|
Toch wel: me·ning de; v -en manier waarop men over een bep. zaak denkt.
Dit kan uiteraard ook op een humoritische manier zijn. Een cartoon is ook een denkproces. De rechter heeft dit veroordeeld, zonder dat Humo op de hoogte was. Uiteraard komt er een tegenprocedure. Niemand is schuldig zonder verdediging. In die tegenprocedure kan zeer duidelijk het karakter van de cartoon geillustreerd worden. Laat ons ook duidelijk zijn dat de grap in Humo was, dat er pronografisch materiaal van bepaalde publieke figuren zou bestaan. De beschuldiging dat mevrouw Ricour onrechtmatig promotie zou hebben gekregen is iets wat eerder in tal van andere media werd gepubliceerd.