Los bericht bekijken
Oud 19 maart 2004, 21:04   #5
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Vivant is voorstander van de invoering van het basisinkomen en voor de invoering van het bindend referendum. Stel dat Vivant een absolute meerderheid zou behalen en dat het het basisinkomen zou invoeren, en stel dat na verloop van tijd (bv. in het midden van de legislatuur van de Vivantregering) er voldoende handtekeningen zouden worden verzameld om een bindend referendum te houden over de afschaffing van het basisinkomen. Stel dat in dat referendum een meerderheid zich zou uitspreken om het basisinkomen af te schaffen en stel tegelijkertijd dat Vivant dan in het parlement nog steeds over een absolute meerderheid zou beschikken. Zou de Vivantregering zich dan neerleggen bij de uitslag van een dergelijk referendum ?
Wat een onzinnige vraag. Het is niet omdat Vivant bepaalde punten verdedigt als partij, dat zij de wil van de meerderheid van de bevolking niet zouden respecteren. Ook Vivant heeft recht op haar mening, we leven tenminste (nog) niet in een staat waar de pensée unique moet gedacht worden door iedereen.

Als Vivant een onpopulair punt wil promoten, dan is dat haar volste recht.