Ik denk dat hier alles zowat gezegd is.
Er is een duidelijke behoefte aan een standaardtaal. Die standaardtaal bestaat en ze is voor Vlaanderen en Nederland dezelfde.
Dialecten zijn er overal en sommigen verschillen sterk van elkaar, zodat ze onbruikbaar zijn om tussen regio's te converseren.
Het lijkt me voor de meeste Nederlandstaligen overigens geheel geen probleem om van het dialect over te schakelen naar behoorlijk Nederlands wanneer daar behoefte toe is.
Wie daar niet in slaagt moet maar veilig wegduiken onder zijn kerktoren.
Wat ik wel merk is dat het taalgebruik sterk wordt afgemeten aan wat er op TV zoals gebeurt. Wat jammer is want de afgrijselijke taaldegeneratie die we daar kunnen meemaken heeft duidelijk zijn negatieve invloed op het taalgebruik bij de bevolking.
Het lijkt me best leuk om het eigen dialect te onderhouden. Maar laat het een behoorlijk Nederlands niet in de weg staan. Eén Nederlands voor beide landen en voor alle regio's. Sommige woorden en uitdrukkingen zullen altijd eigen zijn aan een streek of een gewest, de Dikke Van Dale staat er vol van en ze worden dan ook als correct ervaren, het kan de rijkdom van de taal maar ten goede komen.
De fouten uit de beginpost van deze thread hebben echter niets met het taaleigen te maken en dienen m.i. vermeden te worden.
Voor de rest: als iedereen zijn mond wat verder wil opendoen als ie wat zegt, dan hoeven al die onderschriften al niet meer.
|